تاثیر پارامترهای اقلیمی در مدل سازی تابش خورشیدی با استفاده از مدل های هوش مصنوعی (مطالعه موردی: ایستگاه سینوپتیک یزد)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تابش خورشیدی یکی از پارامترهای مهم اقلیمی است که بر بسیاری از فرایندهای آب و خاک مانند تبخیر، ذوب برف و رشد گیاهان اثر می گذارد. ازاین رو، برآورد میزان صحیح تابش خورشیدی در توسعه پژوهش های کاربردی ضروری به نظر می رسد. در این مقاله سعی شده است کارایی دو روش شبکه عصبی مصنوعی و مدل های استنتاج فازی در پیش بینی میزان تابش خورشیدی برای 12 ماه آینده در ایستگاه یزد بررسی شود. به این منظور، با استفاده از تحلیل حساسیت پارامترهای اقلیمی مختلف، دمای بیشینه روزانه، دمای میانگین روزانه، بیشینه ساعات آفتابی، میانگین رطوبت نسبی هوا و تبخیر به عنوان عوامل موثر در پیش بینی تابش خورشیدی شناسایی و با ایجاد ترکیبات مختلف داده ها، دو مدل ارزیابی شدند. درنهایت، بعد از اطمینان از کارایی دو مدل در مرحله آزمایش و حصول بهترین نتایج که بیشترین ضریب همبستگی و کمترین خطا را در فرایند پیش بینی تابش خورشیدی به دنبال داشت، تنها با وارد کردن پارامترهای اقلیمی موثر سال 2005 به عنوان ورودی، مقدار تابش خورشیدی سال 2006 به عنوان خروجی، پیش بینی و نتایج پیش بینی شده با داده های واقعی مقایسه شد. نتایج پیش بینی ها، کارایی زیاد شبکه های عصبی و فازی- عصبی را هم در مرحله آزمایش مدل و هم در فرایند پیش بینی نشان می داد. در مجموع، شبکه های عصبی مصنوعی با ضریب همبستگی 91/0 و میزان RMSE و MAE به ترتیب 11/0 و 08/0، در پیش بینی ها خطای کمتری را در مقایسه با شبکه های فازی- عصبی داشتند. همچنین کمیت BIAS نیز 30/0- محاسبه شد که مقدار منفی، فروتخمینی جزئی را در داده ها نشان می دهد. در این پژوهش، ساعات آفتابی و دمای متوسط موثرترین پارامترها در پیش بینی تابش خورشیدی شناخته شدند درحالی که رطوبت نسبی، کمترین نقش را در این فرایند ایفا کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!