بررسی تاثیر مهارت های مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی بر دفتر شکرگزاری بر سلامت معنوی دختران نوجوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ازآنجایی که همه ی رخداد های انسانی در جوامع بشری از رفتارهای آنها نشات می گیرد و منشا رفتار هر انسان به طور مستقیم سبک تفکر وی می باشد، دیدگاه  مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی برشکرگزاری می تواند با ارتقای سلامت معنوی انسان به خصوص در نوجوانان باعث بهبود عملکرد آنان در ارتباط با خود، خدا و جامعه گردد. براین اساس مطالعه ی حاضر جهت بررسی تاثیر مهارت های مثبت اندیشی (خوش بینی) مبتنی بردفتر شکرگزاری برسلامت معنوی دانش آموزان دخترنوجوان دبیرستان های دولتی متوسطه اول شهر اصفهان انجام گردیده است.
روش
این مطالعه تجربی یک کارآزمایی بالینی دوگروهه است که به روش پیش آزمون- پس آزمون انجام شد. در این پژوهش  با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 125دانش آموز از دو مدرسه بین مدارس متوسطه اول دخترانه بین مدارس شمال و جنوب شهر اصفهان وارد مطالعه گردیدند و در دو گروه (64 نفر در گروه کنترل و 61 نفر در گروه آزمون) قرار گرفتند. پس ازاخذ رضایت نامه از والدین ودانش آموزان برروی گروه مداخله، مداخلات مثبت اندیشی با تکیه بر شکرگزاری در6 جلسه برروی گروه مداخله انجام  گردید. سلامت معنوی وحیطه های آن (سلامت وجودی و مذهبی) دانش آموزان نوجوان دختر قبل و یک ماه پس از مداخله با پرسشنامه سلامت معنوی پولتزین والیسون که به وسیله دانش آموزان تکمیل شده بود، با نرم افزار  SPSS 18برای هردو گروه شاهد و آزمون سنجیده شد. 8 دانش آموز به علل مختلف از مطالعه خارج شدند اما اطلاعات آن ها در تحلیل مطالعه به صورت داده ی ازدست رفته وارد شد.
یافته ها
میانگین سلامت معنوی در گروه مداخله در پیش آزمون ( 75 /10± 06/ 95) و درگروه کنترل ( 70 / 15 ± 95 / 95) بود. نمره ی کلی سلامت معنوی دانش آموزان باانجام مداخله وسپس پس آزمون از هردوگروه (مداخله وکنترل) در گروه مداخله با میانگین  ( 12/ 12 ± 52 /100) سلامت معنوی بالا (120- 100) رانشان داد درحالی که میانگین نمرات گروه کنترل در پس آزمون به (04. 15 ± 85 . 95) رسیده ودر سطح متوسط باقی مانده بود. میانگین تغییرات نمره کل سلامت معنوی و حیطه سلامت مذهبی بعد از یادگیری نسبت به قبل از یادگیری در گروه مداخله به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0 P <)
نتیجه گیری
سلامت معنوی یک بعد مهم سلامت دانش آموزان دختر نوجوان است که با توجه به تاثیر مثبت مداخله به وسیله پرستار مدرسه، توصیه می گردد این مطالعه و استفاده از دفترشکرگزاری به عنوان یک روش کارآمد وکم هزینه دربرنامه های آموزش وپرورش در خصوص نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!