ارگونومی، راهکاری جهت پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی در پرستاران بخش مراقبت ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت حرفه ای در دنیا می باشد. پیشگیری از بروز عوارض اسکلتی عضلانی در پرستاران بدلیل وضعیت نامناسب بدنی حین کار حائز اهمیت است. مطالعه ی حاضر با هدف آموزش اصول ارگونومی به منظور پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار انجام شده است.
روش کار
مطالعه ی مداخله ا ی حاضر بر روی 90 نفر از پرستاران بخش هایICU  مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام شده است. پرستاران با روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل پس از کسب رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند. از دو ابزار روا و پایای چک لیست استاندارد ”ارزیابی سریع تمام بدن (REBA )“ و پرسشنامه پژوهشگر ساخت جهت گردآوری داده ها در این مطالعه استفاده گردید.  ابزارها توسط هر دو گروه قبل و بعد از مداخله (شش هفته پس از اتمام مداخله) تکمیل گردید. داده های گردآوری شده با استفاده نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.
یافته ها
گروه های تحت مطالعه با یکدیگر براساس ویژگی های جمعیت شناختی همسان سازی شده بودند. میزان آگاهی (p≥0/9) و سطح خطر (P≥0/9) در گروه آزمون قبل از مداخله در هر دو گروه، اختلاف معناداری نداشتند. پس از مداخله یافته ها اختلاف آماری معناداری را در میزان آگاهی (p≤0/002)  و میزان سطح خطر (P≤0/0001) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
 با توجه به اینکه اغلب پرستاران با اصول ارگونومی آشنایی کمی دارند و یا به اصول آن عمل نمی کنند، ضرورت آموزش مداوم اصول ارگونومی به پرستاران در بخش های مراقبت ویژه وجود دارد. آموزش در افزایش میزان آگاهی به اصول ارگونومی و کاهش سطح خطر نقش موثر دارد. پیشنهاد می شود آموزش مداوم و مدون اصول ارگونومی به پرستاران بخش های مراقبت ویژه مورد توجه بیشتر مدیران پرستاری قرارگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!