تعیین پیامد تریاژ تلفنی در بیماران با شکایت درد قفسه سینه در مرکز اورژانس 115 استان قم طبق پروتکل اصلاح شده نیوجرسی در نیمه اول سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شایعترین شکایت بیماران قلبی احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه است. تاخیر در انتقال بیماران از لحظه شروع علائم تا رسیدن به یک مرکز درمانی از مهمترین دلایل مرگ و میر این بیماران است. ارتباطی مستقیم بین خدمات زود هنگام ارائه شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی با پیامدهای مثبت درمانی و کاهش مرگ و میر وجود دارد. با استفاده از پروتکل تریاژ تلفنی توسط کارشناسان مرکز ارتباطات تاخیر در اعزام آمبولانس ها برای بیماران در معرض خطر بیشتر و خطای شغلی کاهش میابد.
هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیامد تریاژ تلفنی در بیماران با شکایت احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه طبق پروتکل اصلاح شده نیوجرسی در نیمه اول سال 96 ذر مرکز استان قم میباشد.
روش کار
 در این مطالعه توصیفی - تحلیلی تعداد 550 نفر از تماس گیرندگان با اورژانس 115 در نیمه اول سال 1396 با شکایت احساس درد در قفسه سینه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته جمع آوری شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار،) آمار استنباطی (کای دو و تی مستقل) و با فاصله اطمینان 95%نجام گرفت.
یافته ها
از بین 550 نفر نمونه ثبت شده 202 نفر توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و برای 347 نفر آمبولانس اعزام نشده بوداز بین این 347 نفر با196 نفر ارتباط برقرار شد و نتیجه عدم اعزام آمبولانس سوال شد. در نهایت کارشناسان مرکز اورژانس استان قم تریاژ بیماران با شکایت درد قفسه سینه بر اساس پروتکل نیوجرسی را در 31/60% درست و در 68/39% اشتباه انجام داده بودند. بر اساس یافته های جانبی این تحقبق بین جنس و شیفت کاری با نحوه تریاژ ارتباط معناداری وجود نداشت ولی بین سن و تاریخ تماس با نحوه تریاژ ارتباط معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری
کارشناسان در مرکز اورژانس استان قم با استفاده از پروتکل نیوجرسی تریاژ موارد غیر فوری را با حفظ ایمنی بیماران در سطح مطلوبی انجام داده اند ولی در تشخیص موارد فوری احتیاج به دقت و مطالعه بیشتر وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!