بررسی رابطه سلامت اجتماعی و صفات شخصیتی با رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به افزایش میزان رفتارهای پرخطر در بین دانشجویان، آگاهی از وضعیت رفتارهای پرخطر دانشجویان و شناسایی عواملی که با این رفتارها ارتباط دارند، می تواند به مسئولان دانشگاه ها در برنامه ریزی حوزه های رفتارهای دانشجویان کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سلامت اجتماعی و صفات شخصیتی با رفتارهای پرخطر دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396، انتخاب و با روش نمونه گیری طبقه ای در دسترس و به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه محقق ساخته رفتارهای پرخطر، پرسش نامه سلامت اجتماعی Keyes و پرسش نامه شخصیتی NEO-FFI بود. داده ها با استفاده از ضریب هم بستگی Pearson و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که متغیرهای جنس (001/0p= ) ، وضعیت تاهل (005/0p= ) و محل سکونت (002/0p= ) در نمره رفتارهای پرخطر دانشجویان تاثیر معنی داری دارد. هم چنین سلامت اجتماعی (41/0r= ) با رفتارهای پرخطر هم بستگی معنی دار معکوسی دارد (001/0p<). صفات شخصیتی برون گرا (50/0r= ) و گشودگی به تجربه (52/0r= ) با رفتارهای پرخطر هم بستگی معنی دار مستقیمی دارد (001/0p<). اما صفات شخصیتی روان رنجورخویی (36/0r= ) ، سازگاری (47/0r= ) و باوجدانی (49/0-r= ) با رفتارهای پرخطر رابطه معنی دار معکوسی دارد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش بیان گر آن است که سلامت اجتماعی و صفات شخصیتی نقش موثری در رفتارهای پرخطر دانشجویان دارند. بنابراین، برنامه ریزی در جهت افزایش سلامت اجتماعی دانشجویان و افزایش آگاهی آنها در زمینه مدیریت هیجانات، مهارت های زندگی و بهداشت روانی احتمالا بتواند نقش به سزایی در کاهش رفتارهای پرخطر داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!