تصفیه پساب واحد E-PVC پتروشیمی با استفاده از روش انعقاد الکتریکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
انعقاد الکتریکی یک فرآیند الکتروشیمیایی می باشد که برای تصفیه پساب و خالص سازی آب موثر می باشد. در این پژوهش از روش انعقاد الکتریکی که براساس تبادل الکترونی، لخته سازی و شناورسازی اقدام به حذف آلودگی ها می کند برای تصفیه پساب واحد E-PVC پتروشیمی اروند استفاده گردید.
روشبررسی
بخش عمده آلودگی های این واحد شامل ذرات جامد معلق، ذرات جامد حل شده و اکسیژن می باشد. در این کار تحقیقاتی یک واحد ناپیوسته و یک واحد پیوسته انعقاد الکتریکی ساخته شد. با استفاده از نرم افزار Design Expert 7 طراحی آزمایش انجام شده و داده های حاصل تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از آنالیز نشان می دهد که عامل های چگالی جریان، تعداد الکترودها و pH به ترتیب مهم ترین عامل های تاثیرگذار بر پاسخ می باشند که در این بین چگالی جریان به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار مطرح می باشد. پارامترهای زمان و فاصله الکترودها تاثیر کم تری در مقایسه با پارامترهای اصلی ذکر شده دارند. علاوه بر اهمیت عوامل، اثرات افزایشی یا کاهشی آن ها بر بازده نیز توسط نمودارهای پاسخ سطحی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که فرآیند انعقاد الکتریکی به راحتی می تواند آلاینده های مهم موجود در پساب واحد E-PVC را از بین ببرد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از آنالیز آزمایشگاهی پساب خروجی از واحد E-PVC، بیان گر عملکرد مناسب فرآیند انعقاد الکتریکی می باشد. این نتایج نشان می دهد که فرآیند انعقاد الکتریکی به راحتی می تواند آلاینده های مهم موجود در پساب را از بین ببرد. عملکرد این فرآیند را می توان به صورت ذیل بیان نمود: حذف TSS: 95%-84، TDS: 80%-51، COD: 92%-80، OD: 95%-80 و TN و TP بیش از 80%.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!