مکان یابی اراضی مناسب برای تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی با استفاده از داده های منطقه ای و تصاویر ماهواره ای در استان یزد

پیام:
چکیده:
در دهه های اخیر افزایش روزافزون جمعیت، نیازهای انسانی و تغییر الگوهای مصرفی جوامع، برنامه ریزی و مدیریت منابع آب را بیش ازپیش ایجاب می-کند. از راهکارهای مدیریتی منابع آب زیرزمینی می توان به جبران این منابع از طریق تغذیه مصنوعی و بهره برداری با توجه به ظرفیت آبخوان ها اشاره نمود. با توجه به بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی و مکان یابی محل های مناسب جهت اجرای چنین طرح هایی از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاین رو در این تحقیق سعی شده تا با تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل AHP مناسب ترین عرصه ها برای اجرای عملیات روش های تغذیه مصنوعی در استان یزد، شناسایی شوند. بدین منظور ابتدا داده های 11 پارامتر تاثیرگذار - شیب، زمین شناسی، ضخامت آبرفت، هدایت الکتریکی، کاربری اراضی، میزان آب قابل دسترس، قابلیت انتقال آبخوان، پوشش گیاهی، هدایت هیدرولیکی و لایه فاصله از رودخانه منطقه موردمطالعه در محیط مناطق GIS آماده سازی گردید و سپس با به کارگیری مدل AHP (مدل وزنی) تمامی 11 لایه وزن دهی شدند و سپس تلفیق شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که در حدود41/26 درصد کل مساحت استان (حدودkm2 3690) ازلحاظ انجام تغذیه مناسب تشخیص داده شد و حدود 9 درصد کل استان جهت انجام تغذیه نامناسب می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1132 تا 1143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!