معرفی سامانه پشتیبانی تصمیم گیری تناسب اراضی برای برنج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور شناسایی مناطق مستعد برای گیاه، ایجاد یک سامانه پشتیبانی تصمیم گیری تناسب اراضی ضروری است. هدف از این پژوهش، توسعه یک سامانه ارزیابی تناسب اراضی بر اساس چارچوب فائو، با تعدادی از تغییرات لازم به منظور مطابقت با شرایط محلی بود. برای این منظور یک مدل با قابلیت های GIS ساخته شد و با استفاده از زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک با تابع مدل سازی ترکیب گردید. مدل توسعه یافته بر اساس یک ساختار فرآیند تحلیل سلسله مراتبی عمل می کند. برای راستی آزمایی مدل، تعداد 60 خاکرخ در منطقه ای به وسعت 3200 هکتار در منطقه آمل واقع در استان مازندران انتخاب گردید. چهارده ویژگی اراضی بر اساس نیازهای برنج و شرایط اقلیمی منطقه انتخاب و مقادیر آستانه آن ها مشخص و نهایتا در 8 کیفیت اراضی گروه بندی شد. نتایج آزمون F بین شاخص های اراضی محاسبه شده با روش فائو و سامانه پشتیبانی اختلاف معنی داری در سطح احتمال 5 درصد نشان نداد. همچنین ضرایب تبیین محاسبه شده بین شاخص اراضی و تولید واقعی برای روش فائو و سامانه پشتیبانی به ترتیب 77/0 و 85/0 به دست آمدند. از طرفی عملگر ترکیب نشان داد که درصد همپوشانی نقشه تناسب اراضی با نقشه تولید واقعی برای روش های فائو و سامانه پشتیبانی به ترتیب 86 و 4/95 درصد است. لذا روش سامانه پشتیبانی به دلیل استفاده از کیفیت های اراضی و در نظرگیری شرایط منطقه ای نتایج مناسب تری ارائه می کند. نهایتا می توان چنین اظهار نظر کرد که سامانه پشتیبانی تصمیم گیری می تواند به عنوان یک ابزار پشتیبانی، کشاورزان و کارشناسان را یاری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!