مکان یابی پهنه های خطرپذیر بحران های کیفی شبکه آب رسانی شهری با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی AHP نمونه مورد مطالعه: شبکه آب رسانی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
شبکه آب رسانی شهری در معرض تهدیدات کمی و کیفی قرار دارد. این تهدیدات کیفی، شامل تهدیدات شیمیایی و بیولوژیکی می باشد. وقوع بحران های کیفی شبکه آب رسانی شهری به صورت مستقیم در زندگی شهروندان تاثیرگذار می باشد و در مواقعی می تواند یک بحران فنی را تبدیل به بحران های اجتماعی و سیاسی کند. اولین گام در راه کار مهندسی پدافند غیرعامل شبکه آب رسانی شهری انتخاب پهنه های در معرض خطر  می باشد. انتخاب مکان هایی با اولویت بالای خطرپذیری و مکان های مناسب نصب کنترل گرهای کیفی آب می باشد. این پژوهش در 5 معیار کلی شامل خسارت به لوله ها، شیرها، قطع کننده ها، هدایت کننده ها؛ خسارت به مخازن و محل جمع آوری آب ها؛ انسان های ساکن و مستقر در مساکن؛ انسان های فعال و مستقر در محل کار و فعالیت و انسان های در حال جابه جایی و عبور و مرور شامل 17زیرمعیار از قبیل سطح سرویس مناطق و مخازن، فاصله از خطوط انتقال و توزیع آب، همجواری با کنتاکت تانک، تصفیه خانه ها، مخزن زمینی، تلمبه خانه و مخزن هوایی، توزیع و تراکم جمعیت، کاربری های حساس، کارو فعالیت منطقه ای و خدمات شهری، فضای سبز، نزدیکی به خطوط مترو، شبکه بزرگراهی، شبکه ریلی، شبکه شریانی درجه یک و دو و ایستگاه های مترو به عنوان معیارهای موثر بر مکان یابی انتخاب شده است. با مقایسه دودویی در روش AHP که توسط 30 نفر از کارشناسان انجام پذیرفته است با استفاده از تحلیل مکانی در محیط GIS از طریق تلفیق زیرمعیارها پهنه شهر تهران در پنج دسته بسیار بحرانی، بحرانی، اولویت کوتاه مدت، اولویت میان مدت و بدون اولویت تقسیم بندی شده است. در نهایت علاوه بر تحلیل کل شهر تهران سه پهنه به عنوان خطرپذیرترین نشان داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!