مطالعه و ارزیابی تهدید زیستی کرم قوزه پنبه در غرب و مرکز استان گلستان با استفاده از روش مولکولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
روغن کشی، در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی بخش های کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می کند. در سال های اخیر سطح کشت و تولید گیاه استراتژیک پنبه در مناطق مختلف کشور به ویژه استان گلستان به دلایل مختلف که  یکی از آنها آفت کرم قوزه خوارHelicoverpa armigera بوده روند کاهشی را تجربه کرده است. مطالعه همه جانبه بر روی این آفت بخصوص از جنبه ژنتیکی و ملکولی از ماموریت های اصلی سازمان پدافند غیرعامل کشور می باشد. آگاهی از میزان تنوع جمعیت ها در شناخت بهتر کانون های حمله آفت و برنامه ریزی صحیح برای کنترل سودمند می باشد. نشانگرهای میتوکندریایی ابزاری مناسب برای بررسی تنوع ژنتیکی و فیلوژنی موجودات جانوری در دنیا می باشند. در این پژوهش، برای بررسی تنوع ژنتیکی جمعیت های مختلف کرم قوزه از نشانگر میتوکندریایی COI استفاده شده است. بدین منظور نمونه های کرم قوزه از چند شهرستان استان گلستان جمع آوری گردید. ژنوم میتوکندریایی هر یک از لارو ها استخراج و با آغازگرهای COI به وسیله واکنش PCR تکثیر و محصولات PCR توالی یابی شد. توالی های به دست آمده به کمک نرم افزار Online Blast مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. عدم تنوع ژنتیکی در نمونه های جمع آوری شده از مناطق مختلف استان، بیانگر بسته بودن مخزن ژنی این آفت و عدم انتقال آلودگی از خارج از شهرستان می باشد. مطالعه تنوع ژنتیکی کرم قوزه پنبه به مدیران و برنامه ریزان در نحوه مدیریت و کنترل آن، شناسایی نقاط خطر ساز و تاثیرگذار و ارائه راه کارهای بهبود و ارتقاء عملکرد این مراحل، کمک خواهد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!