مقاوم سازی زیرساخت های شبکه برق با استفاده از روش های پدافند غیرعامل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
امروزه سامانه های قدرت الکتریکی به عنوان یکی از اهداف راهبردی در جنگ های مدرن شناخته می شوند و خطرات گوناگونی آنها را تهدید  می نماید که بایستی جهت مقابله با آنها تمهیداتی در نظر گرفته شود. با توجه به اهمیت سامانه قدرت در حفظ و تداوم فعالیت های جامعه، لازم است تا تدابیر امنیتی کافی برای کم اثر نمودن تهدیدات و کاهش آسیب پذیری ها اتخاذ گردد که در این زمینه، پدافند غیرعامل می تواند نقش مهمی در استمرار فعالیت چرخه تولید تا مصرف انرژی الکتریکی ایفا نماید. در این مقاله به تاثیر جایگاه پدافند غیرعامل در جهت افزایش امنیت سامانه های قدرت در مقابل خرابکاری ها و تهدیدات پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا به ارزیابی تهدیدات موثر و مخرب در    شبکه های برق به همراه مروری بر برخی نمونه های عملیاتی در کشورهای مختلف پرداخته شده و سپس، نقاط آسیب پذیر بخش های اصلی سامانه قدرت اعم از مراکز تولید، پست های انتقال و فوق توزیع، خطوط انتقال، مراکز کنترل، و شبکه های توزیع، شناسایی و مطرح شده است. پس از آن، راهبردها و ایده های موثری در جهت کاش سطح آسیب پذیری هریک از این بخش ها ارائه گردیده که در مجموع به مقاوم سازی و افزایش امنیت شبکه تحت شرایط بحرانی و غیرطبیعی کمک خواهند کرد. این راه کارها بر اساس تجربیات سایر کشورها و تحقیقات انجام گرفته در حوزه پدافند غیرعامل ارائه شده و عمده تهدیدات سایبری و فیزیکی در شبکه های برق را می تواند پوشش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!