رویکرد نظریه بازی برای مدل سازی رقابت در بازار حمل و نقل جاده ای و ریلی کالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر، مسئله رقابت در بازار حمل و نقل کالا بین طریقه های حمل جاده ای (کامیون) و ترکیبی (کامیون-
قطار-کامیون) با استفاده از رویکرد نظریه بازی ها مورد بررسی قرار گرفته است. بسته به شرایط زیرساخت ریلی و قابلیت اطمینان زمانبندی قطارها، دو سناریو (وجود سیستم های ریلی منعطف و غیرمنعطف) طراحی و مورد بررسی قرار گرفته اند. ساختار بازی در سناریوی اول، مبتنی بر تعادل نش است؛ در حالی که سناریوی دوم دارای ساختار بازی استکلبرگ (رهبر-پیرو) می باشد. قیمت های حمل و نقل طریقه های حمل جاده ای و ترکیبی و زمان سفر طریقه حمل ترکیبی به عنوان متغیرهای تصمیم مسئله در نظر گرفته شده اند. برای هریک از سناریوها، بازار رقابت حمل و نقل کالا مدل سازی شده و تاثیر سیاست های مختلف فنی و اقتصادی بر این بازار مورد تحلیل قرار گرفته است. بررسی سیاست افزایش قیمت سوخت نشان می دهد با اعمال این سیاست، زمان سفر طریقه حمل ترکیبی و تقاضا و سود طریقه حمل جاده ای کاهش می یابد. سیاست کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری کالا در ایستگاه های ریلی در طریقه حمل ترکیبی سبب کاهش قیمت تعادلی هر دو طریقه ی حمل جاده ای و ترکیبی و کاهش تقاضا و سود طریقه حمل جاده ای می شود. سیاست کاهش ضریب هزینه ی سرمایه گذاری جهت بهبود زمان سفر طریقه حمل ترکیبی، افزایش تقاضای طریقه حمل ترکیبی و کاهش تقاضا و سود طریقه حمل جاده ای را در پی خواهد داشت. سیاست استفاده از کامیون های مدرن با مصرف سوخت پایین در حمل و نقل جاده ای، سبب کاهش قیمت تعادلی هر دو طریقه حمل جاده ای و ترکیبی، کاهش تقاضا و سود طریقه حمل ترکیبی و افزایش زمان سفر تعادلی طریقه حمل ترکیبی می شود. نتایج پژوهش حاضر می تواند به عنوان ابزاری جهت سیاست گذاری بازار رقابتی حمل و نقل کالا، مورد استفاده مدیران و
سیاست گذاران حمل و نقل و نیز شرکت های فراهم آورنده خدمات حمل و نقل جاده ای و ریلی کالا قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!