الگوی رفتاری عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا و تاثیر آن بر منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: بحران یمن)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از قدرت های بزرگ منطقه خلیج فارس می باشند که هرکدام از آن ها به دنبال پیگیری منافع خود در این منطقه هستند. هر اقدامی که توسط عربستان سعودی در سال های اخیر به ویژه پس از خیزش ها و اعتراضات کشورهای عربی پس از 2010 در خصوص بحران سوریه، بحران یمن و بحرین صورت گرفته است واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است.
روش
روش مورد استفاده در این پژوهش نیز توضیحی-تبیینی است که پس از توضیح وضعیت موجود در منطقه به تبیین و تحلیل چرایی شکل گیری موازنه قوا پرداخته می شود جمهوری اسلامی ایران این اقدامات را تهدیدی علیه امنیت منطقه ای و ملی خود می بیند، و به دنبال حفظ امنیت ملی خود در قبال این دست از تهدیدات است.
یافته ها
عرببستان سعودی جهت دستیابی به هژمونی منطقه ای، سیاست خارجی تهاجمی را منطقه خاورمیانه دنبال می کند. . بار روی کار آمدن نسل جدید در عربستان سعودی از جمله محمد بن سلمان سیاست خارجی این کشور نیز تهاجمی تر شده است. همچنین، روابط استراتژیک ریاض-واشنگتن در دوران ترامپ با فروش تسلیحات ایالات متحده به عربستان بیشتر شد که این عامل نیز به تهاجمی شدن رفتار سیاست خارجی عربستان سعودی کمک کرد. در نقطه مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال حمایت از متحدین استراتژیک خود می باشد تا در رقابت منطقه ای دست به موازنه سازی در برابر عربستان سعودی بزند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده این است که عربستان سعودی به دنبال سیاست خارجی تهاجمی در منطقه غرب آسیا است تا بتواند که به عنوان یک قدرت برتر منطقه شناخته شود که البته این نوع سیاست خارجی، واکنش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قدرت دیگر این منطقه در بر دارد؛ بنابراین، این امر باعث شکل گیری موازنه قدرت در درون این منطقه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!