تاثیر نانولوله های کربنی بر استحکام فشاری و خمشی پانل های ساندویچی لانه زنبوری زمینه اپوکسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نیاز های جوامع بشری و صنعت برای ساخت سازه هایی با وزن کم، استحکام و دوام بالا، موجب افزایش تقاضا برای مواد کامپوزیتی، از جمله ساختار های ساندویچی شده است. در این میان پانل های ساندویچی در موقعیت هایی که نیاز به استحکام مکانیکی بالا، وزن کم، خاصیت عایق صدا و عایق حرارتی باشد، استفاده می شوند. در این تحقیق پانل های ساندویچی کامپوزیتی با طرح لانه زنبوری، تقویت شده با نانو لوله های کربنی با استفاده از قالب گیری سیلیکونی ساخته شدند. جهت تعیین نقش نانو لوله های کربنی روی رفتار فشاری و خمشی پانل های ساندویچی، درصد وزنی متفاوتی از این ماده (0/025، 0/05 و 0/075) به زمینه اپوکسی اضافه شد. همچنین جهت تعیین نقش ضخامت دیواره ی هسته ی لانه زنبوری بر رفتار فشاری و خمشی پانل های ساندویچی، ضخامت های متفاوتی (5/2 و 5 میلی متر) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان دادند که استحکام فشاری پانل های لانه زنبوری با افزایش درصد نانو لوله های کربنی و همچنین ضخامت دیواره رابطه مستقیم دارد. استحکام فشاری نمونه های پانل ساندویچی با افزایش نانولوله های کربنی از0/025 تا 0/075 درصد وزنی، از 42/06 تا 54/32 مگاپاسکال افزایش یافت. استحکام فشاری نمونه های پانل ساندویچی با ضخامت دیواره ی لانه زنبوری 5 میلی متر و تقویت شده با 0/025، 0/05 و 0/075 درصد وزنی نانو لوله های کربنی در مقایسه با پانل های ساندویچی با ضخامت دیواره ی لانه زنبوری 2/5 میلی متر به ترتیب 2/38، 2/15 و 2/17 برابر شد. همچنین استحکام خمشی نمونه های پانل ساندویچی با ضخامت دیواره ی لانه زنبوری 5 میلی متر و تقویت شده با 025/0، 05/0 و 075/0 درصد وزنی نانو لوله های کربنی در مقایسه با پانل های ساندویچی با ضخامت دیواه ای 5/2 میلی متر به ترتیب 3، 66/2 و7/2 برابر شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!