روش شناسی کیفی در تحقیقات حسابداری مدیریت با تاکید بر چالش ها و فرصت ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اخیرا تحقیقات حسابداری به سمت روش شناسی کیفی گام برداشته است به نحوی که توسعه مبانی و بسط اندیشه های کیفی و رفتاری در متن پژوهش ها، با توجه به ناشناخته و متغیر بودن مولفه های رفتاری، پژوهشگران این حوزه را با چالش هایی مواجه نموده است.
در نوشتار حاضر با تاکید بر رویکرد آرشیوی و استفاده از منابع نظری و عملی متعدد به بررسی کلی ساختار و منطق پژوهش های کیفی در زمینه حسابداری مدیریت و همچنین نقش پژوهش های کیفی که منجر به ارائه نظریه های حسابداری مدیریت گردیده و اصول و راهنمای کلی جهت انجام پژوهش هایی از این دست پرداخته شده است. تاکید نوشتار حاضر بر شناسایی مشکلات و چالش های رایج پژوهش های کیفی و ارائه راه کارهایی برای بهبود و پر کردن آن است. نقدهایی همچون 1) انتزاعی بودن آمار از واقعیت، 2) شبیه سازی، 3) ناتوانی در آشکار سازی ابعاد واقعی یک پدیده و 4) عدم دقت در روش های کمی و مسائلی دیگر همچون سنجش مفاهیم، تعیین علیت، قابلیت تعمیم نتایج، تکرار پذیری و تمرکز بر افراد این سبک از پژوهش ها را مورد توجه محافل حرفه ای قرار داده است.
قابلیت های خاص این سبک از مطالعات از طریق کیفی نگری در تحقیق و در موقعیت های مختلف می توانند ما را به سوی خلق دانش منسجم تر، معتبر، مرتبط و رهایی بخش در زمینه حسابداری مدیریت رهنمون باشند، موضوعی که در چند سال اخیر در کشور مورد توجه بیشتری قرار گرفته و رشد کمی پژوهش های کیفی در حسابداری مدیریت چنان بوده است که به عنوان یک پارادایم نوین در تحقیقات می توان از آن یاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!