ترکیب ماشین بردار پشتیبان و مدل های پیش آموزش دیده ی شبکه عصبی کانولوشن به منظور طبقه بندی تومورهای مغزی در تصاویر ام آر آی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به دلیل محل رشد تومورهای مغزی در سر انسان، معمولا احتمال مرگ بر اثر این تومورها، شش برابر بیشتر از تومورهای دیگر است. سیستم های کامپیوتری را می توان برای کاهش تجویز درمان های نامناسب و کمک به متخصصان در تشخیص این بیماری استفاده کرد. در این مقاله از یک الگوریتم جدید به منظور تشخیص تومورها در 900 تصویر ام آر آی استفاده شده است. این الگوریتم مشتمل بر چهار فاز اصلی است که در فاز اول بعد از ورود داده ها عملیات پیش پردازش بر روی تصاویر با استفاده از روش یکسان سازی هیستوگرام انجام می شود. در فاز دوم با استفاده از دو مدل پیش آموزش دیده شبکه عصبی کانولوشن، استخراج ویژگی انجام می شود. استفاده از مدل های پیش آموزش دیده شبکه عصبی کانولوشن باعث می شود که ویژگی ها با کیفیت بالاتر، نسبت به روش های سنتی از تصاویر استخراج شود. به علت ایجاد ویژگی های فراوان توسط مدل های شبکه عصبی کانولوشن، در فاز سوم از روش تحلیل مولفه های اصلی احتمالی به منظور کاهش ابعاد و وابستگی استفاده می شود که در نهایت 100 ویژگی اصلی از هر مدل استخراج می شود. در فاز چهارم طبقه بندی با استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان انجام می شود. به منظور مقایسه نتایج، از سه شاخص ویژگی، حساسیت، و دقت استفاده شده است. نتایج مقایسه ای نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی عملکرد مناسبی در اکثر داده ها دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!