ارائه یک فرمول ریاضی برای محاسبه ارزش کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارزش کارکنان یکی از مفاهیم اصلی در مدیریت منابع انسانی است و اندازه گیری میزان آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون روش های اندازه گیری ارزش کارکنان به صورت کیفی بیان شده اند؛ به طوری که برای ارزش کارکنان مولفه هایی در نظر گرفته می شود و براساس تحلیل متغیرها، میزان ارزش کارکنان به دست می آید. البته در تحقیقات این حوزه حتی مولفه های یکپارچه و پرسشنامه منسجمی برای سنجش این مفهوم وجود ندارد اما می توان بر اساس تحقیقات میدانی روی مولفه ها، میزان ارزش کارکنان در دوره های مختلف را به دست آورده و مقایسه نمود. اشکال تحلیل میدانی در آن است که امکان تغییر نتیجه با تغییر نمونه ها وجود دارد و زمان بر است. در این تحقیق سعی شده است روش کمی در قالب یک فرمول ریاضی ارائه شود تا بتوان روند تغییرات ارزش کارکنان را سریع تر محاسبه نمود. فرمول ارائه شده که EVRFM نام گرفته است، از سال آخرین ارتقا و سال استخدام در رابطه EVR، تعداد ارتقا و سال استخدام در رابطه EVF و درصد افزایش حقوق سالیانه در رابطه EVM ساخته می شود. برای سنجش صحت فرمول، داده هایی از هفت شعبه اصلی یک شرکت بیمه خصوصی در شهر تهران جمع آوری و ارزش کارکنان با فرمول EVRFM محاسبه شده است. از همین جامعه آماری، تعداد 384 نمونه پرسشنامه جمع آوری شده که ارزش کارکنان را با سه مولفه جذب، رضایت و وفاداری سنجیده است. نتایج به دست آمده از فرمول EVRFM و تحلیل پرسشنامه ها نشان می دهد که هر دو روند افزایش و کاهشی یکسانی را در محاسبه ارزش کارکنان طی می کنند و فرمول EVRFM می تواند جایگزین مناسبی در سنجش روند ارزش کارکنان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!