تحلیل زیست پذیری سکونتگاه های روستایی مطالعه موردی روستاهای شهرستان کاشمر

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تعیین مولفه های سازنده جوامع روستایی زیست پذیر، بر پایه مطالعات پیشینه بررسی زیست پذیری از دیدگاه ساکنان نواحی روستایی در روستاهای شهرستان کاشمر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
روش
روش تحقیق در پژوهش حاضر روشی توصیفی- تحلیلی است. در مرحله اول با استفاده از تحلیل محتوایی مطالعات انجام شده در سطح جهان، شاخص های مربوطه استخراج گردید و در مرحله دوم، پرسشنامه بر اساس طیف پنج مقیاسی لیکرت تنظیم گردید. در ادامه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 350 نفر حجم نمونه انتخاب و توزیع نمونه به صورت تصادفی صورت گرفته است. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های همبستگی و فریدمن تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج آزمون اسپیرمن گویای عدم رابطه معنادار بین ویژگی های فردی (سن، جنس، تحصیلات) و شاخص های زیست پذیری است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد روستاها در بعد زیست محیطی از زیست پذیری بالاتری نسبت به سایر ابعاد برخوردارند. در بعد اجتماعی نیز بهترین وضعیت زیست پذیری ازنظر پاسخگویان، شاخص تفریح و اوقات فراغت (میانگین رتبه 50/5) است و شاخص های دیگر نیز با درجات متفاوتی موثر هستند. پاسخگویان در بعد زیست محیطی در رابطه با شاخص فضای عمومی از رضایت بیشتری نسبت به سایر شاخص های آن برخوردارند.
اصالت و ارزش
با توجه به نو بودن موضوع تحقیق در کشور و نیز سابقه اندک این موضوع در مطالعات روستایی در سطح جهان، بررسی و پژوهش در این رابطه نیازمند زمان بیشتری می باشد. مسولان و برنامه ریزان روستایی، دانشجویان و پژوهشگران روستایی می توانند از نتایج این تحقیقات استفاده نمایند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
97 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!