|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روش شناسي زندگي نامه نويسي در ادبيات عرفاني (مطالعه موردي: تذكر ? الاولياء عطار نيشابوري)
magiran.com >  نشريه نقد و نظريه ادبي >سال سوم، شماره 2 (پياپي 6) > متن
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
ارسال الکترونيکي مقاله
شماره جديد اين نشريه
سال سوم
شماره 2
(پياپي 6)
پاييز و زمستان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 


نشريه نقد و نظريه ادبي ، سال سوم، شماره 2 (پياپي 6)



عنوان:
روش شناسي زندگي نامه نويسي در ادبيات عرفاني (مطالعه موردي: تذكر ? الاولياء عطار نيشابوري)


نويسنده(گان):
بهمن نزهت*، يحيي حسينايي،

پست الکترونيک: b.nozhat (a) urmia.ac.ir


چکيده:

زندگي نامه به مثابه گزارش و حكايت كتبي از ابعاد زندگي شخصيتي تاريخي است. اين شيوه در عصر حاضر يكي از مولفه هاي اصلي و كارآمد در حوزه ادبيات و تاريخ محسوب مي شود. با توجه به الگوها و شيوه هاي متعددي كه در نگارش زندگي نامه هاي ملل مختلف به كار رفته است، مي توان پرسش هايي به شرح زير مطرح كرد: زندگي نامه ها بر پايه چه اصول و قواعدي نگارش يافته و در حوزه معرفت شناسي و هستي شناسي ملزم به رعايت چه مقولاتي است؟ زندگي نامه هاي عرفاني از چه جايگاه علمي و ويژگي هاي بياني برخوردارند؟ و در نگارش و عينيت بخشي به اين نوع از زندگي نامه ها از چه منابع و دانش هايي استفاده مي شود؟ براي مطالعه روش شناسانه زندگي نامه هاي عرفاني، يكي از برجسته ترين متون نثر عرفاني، يعني تذكر?الاولياء را بررسي كرده ايم. در مقام پاسخ به پرسشهاي مذكور و تبيين آن كوشيديم كه با بهره گيري از نظريه هاي جديد ادبي و تجزيه و تحليل ابعاد وسيع معرفتي تذكر?الاولياء، شرحي كلي از سرشت ادبي- عرفاني و تاريخي اين اثر ارائه دهيم و نقش اصول زندگي نامه نويسي و نحوه استفاده آنها را توسط عطار، در شكل گيري گزاره هاي ادبي و عرفاني تبيين كنيم.



کليدواژگان:
عرفان، زندگي نامه، زندگي نامه نويسي، تذكر?الاولياء، عطار


لينک کوتاه به اين صفحه:  
 

دوست گرامي:

    با تشکر از همراهي شما به اطلاع مي رساند مطالعه متن مقالات نشريات و خدمات اختصاصي اين سايت تنها براي اعضا و با پرداخت حق عضويت (اشتراک طلايي) امکان پذير است.

  هزینه حق عضویت سالانه(اشتراک طلایی):

  • مشترکان داخل کشور     250.000 ريال (100 مقاله اعتبار اولیه) پرداخت با همه کارتهای بانکی
  • مشترکان خارج از کشور   50 دلار  (100 مقاله اعتبار اولیه) پرداخت با  Paypal
  اگر عضو سايت هستيد:
     شناسه کاربري:
     رمز عبور:

  اگر عضو سايت نيستيد:
شما با تکميل فرم عضويت و تاييد نشاني ايميل خود در سايت "بانک اطلاعات نشريات کشور magiran.com"  مي توانيد از امکانات اختصاصي اين سايت به شرح زير استفاده نماييد.:
  • دسترسي به متن مقالات پس از پرداخت حق عضويت و فعال سازی اشتراک طلايي
  • استفاده از  فروشگاه سايت و سفارش اينترنتي اشتراک نسخه چاپي نشريات با 10 درصد تخفيف
  • ايجاد فهرست نشريات مورد علاقه براي دسترسي سريع
  • اطلاع از انتشار نشريات مورد علاقه از طريق پست الکترونيکي
  • دريافت روزانه سرخط مطالب روزنامه هاي عضو بر اساس کلمات انتخابي خودتان تا سقف 10 عنوان


آيا مايل به عضويت در بانک اطلاعات نشريات کشور هستيد؟ 
(رايگان)

          

 



 

 

 
 
ارسال مطلب به دوستان
نظر بدهيد
ثبت در فهرست علائق

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش زبان و ادبيات فارسي
متن مطالب شماره 50، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است