نقش فرهنگ و سلامت سازمانی بر اخلاق حرفه ای معلمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
توجه به بهبود اخلاق حرفه ای معلمان از اهمیت ویژه ای در سازمان ها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش فرهنگ و سلامت سازمانی بر اخلاق حرفه ای معلمان می باشد.
روش
روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 187 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونه ها به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ فرهنگ سازمانی، اخلاق حرفه ای و سلامت سازمانی استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS_18 و آزمون های آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد، فرهنگ سازمانی با میانگین 47/0±76/3؛ سلامت سازمانی با میانگین 71/0±63/3 و اخلاق حرفه ای با میانگین 51/0±65/4 بالاتر از حد متوسط بود. فرهنگ سازمانی 18 درصد از واریانس اخلاق حرفه ای و 38 درصد از واریانس سلامت سازمانی معلمان را تبیین می کند؛ همچنین سلامت سازمانی 14 درصد از تغییرات واریانس اخلاق حرفه ای معلمان را تبیین می کند.
نتیجه گیری
فرهنگ و سلامت سازمانی سبب بهبود اخلاق حرفه ای در معلمان می شود. از طرفی فرهنگ سازمانی زمینه بهبود سلامت سازمانی معلمان را فراهم می آورد. بنابراین می توان با بهبود فرهنگ و سلامت سازمان های آموزشی موجب بهبود اخلاق حرفه ای معلمان و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1981439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!