بررسی اثر متقابل نوع محیط کشت و میزان تنظیم کننده رشد در ریزازدیادی پایه پررشد گلابی (Pyrus betulifolia)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور دست یافتن به حداکثر پرآوری در محیط های کشت، می توان با توجه به نوع گونه گیاهی، از مقادیر مختلف نمک ها و تنظیم کننده های رشد استفاده نمود. در برخی مواقع اثر متقابل این مواد می تواند نتایج متفاوتی را بر میزان پرآوری گیاهچه ها، در شرایط درون شیشه ای در پی داشته باشد. در این پژوهش تاثیر کاربرد دو محیط کشت پایه MS و QL در ریزازدیادی گلابی گونه Pyrus betulifolia مورد مطالعه قرار گرفت که بیشترین میزان پرآوری در محیط کشت QL و بیشترین میزان توسعه یافتگی برگ ها در محیط کشت MS بود. به منظور تولید برگ های توسعه یافته تر در محیط کشت QL و با توجه به تفاوت در میزان خالص یون های NO3-،NH4+، Cl- و Ca2+ در دو محیط کشت مورد بررسی، نمک های NH4NO3 در سه غلظت 25/6، 5/12 و 75/18 میلی مولار و CaCl2 در دو غلظت 9/0 و 8/1 میلی مولار به محیط کشت QL اضافه شدند. بر اساس نتایج به دست آمده افزایش در میزان NH4NO3 و CaCl2 تاثیری در میزان پرآوری ریزنمونه ها نداشت؛ اما با افزایش در میزان این دو نمک، سطح برگ ریزنمونه ها در محیط کشت QL توسعه یافت. در آزمایشی دیگر با هدف افزایش میزان پرآوری در محیط کشت MS، با افزایش در میزان سایتوکینین BAP در این محیط کشت از 5/0 به 1، 5/1 و 2 میلی گرم در لیتر، پرآوری در محیط کشت MS افزایش نشان داد. به نظر می رسد محیط کشت MS به دلیل دارا بودن غلظت بیشتری از نمک های ماکرو در مقایسه با محیط کشت QL، نیازمند تنظیم کننده رشد بیشتری به جهت دست یافتن به پرآوری مناسب می باشد. در مجموع بر مبنای نتایج این پژوهش، در ریزازدیادی گلابی گونه P. betulifolia با توجه به هدف آزمایش، می توان از هر دو محیط کشت پایه MS و QL به همراه غلظت مناسبی از سایتوکینینBAP و نمک های NH4NO3 و CaCl2استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!