ارائه چارچوب پیشنهادی برای برنامه درسی کار و فناوری مقطع متوسطه اول با تاکید بر الگوی کلاس معکوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه و تبیین چارچوب پیشنهادی برنامه درسی کار و فناوری مقطع متوسطه اول بر اساس الگوی کلاس معکوس صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع دلالت پژوهی است؛ زیرا دلالت هایی از نظریه کلاس معکوس برای ارائه چارچوب برنامه درسی کار و فناوری استفاده شده است و از نظر هدف کاربردی است. حوزه پژوهش تمامی متون علمی مربوط به الگوی یادگیری معکوس است و از روش نمونه گیری ملاک محور بهره برده شد. ملاک های مورد نظر برای انتخاب نمونه عبارت اند از: متون الگوی یادگیری معکوس، مقالات منتشر شده از سایت های معتبر که همچنین در 5 سال اخیر به انتشار رسیده باشند. روایی این پژوهش توسط استادان علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بررسی و مورد تایید قرار گرفت. پژوهش حاضر به مطالعه مبانی نظری الگوی کلاس معکوس پرداخته و دلالت های آن را در چهار حوزه اهداف که عبارت اند از (تقویت شناخت سبک یادگیری، مهارت حل مسئله، خلق عادات ذهنی نظیر کنجکاوی و ایجاد توانایی بهره گیری از مهارت های ارتباطی)، محتوا (بر اساس ملاک هایی مانند سبک یادگیری متفاوت دانش آموزان، دانش آموزمحوری، مسئله محوری، خودآموز بودن و قابلیت چندرسانه ای انتخاب شود)، برای راهبردهای تدریس از روش هایی با عنوان (روش تدریس حل مسئله، تفکر خلاق، کار گروهی، بحث گروهی، آموزش انفرادی و آموزش برنامه ای و روش تدریس نمایشی را می توان استفاده کرد) و در ارزشیابی برنامه درسی کار و فناوری (از ارزشیابی اصیل استفاده شود که اجازه خودسنجی به دانش آموز دهد) ارائه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!