افزایش حساسیت کیت الایزای گلیکوپروتئین مرتبط با آبستنی به منظور تشخیص سریع تر آبستنی در گاو شیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تشخیص سریع آبستنی یکی از فاکتورهای کلیدی موثر در افزایش بازدهی تولید مثل در گاوهای شیری است. گلیکوپروتئین های مرتبط با آبستنی توسط جفت گاوهای آبستن تولید و تراوش می شوند و در سال های اخیر در تشخیص آبستنی گاو مورداستفاده قرارگرفته اند. با توجه به محدود شدن روش سونوگرافی و سایر روش های مورداستفاده به حدود روز 30 پس از تلقیح، هدف از این پژوهش کاهش زمان تشخیص آبستنی با استفاده از نانو کیت تشخیص گلیکوپروتئین مرتبط با آبستنی بود. برای این منظور، یک نانو کیت الایزای ساندویچی برای تشخیص گلیکوپروتئین های مرتبط با آبستنی طراحی و ساخته شد. نانوذرات مگنت به منظور افزایش سطح تماس بین آنتی بادی و آنتی ژن مورداستفاده قرار گرفت و از ویژگی میل اتصال پذیری بالا بین استرپتاویدین و بیوتین برای اتصال آنتی بادی به نانوذرات استفاده شد. در این پژوهش تعداد 58 گاو شیری نژاد هلشتاین انتخاب و تکنیک همزمان سازی و تلقیح مصنوعی انجام شد. نمونه های خون گاوها از روز 18 تا 30 پس از تلقیح روزانه جمع آوری و پس از انتقال به آزمایشگاه نمونه های پلاسمای خون جداسازی شد و وضعیت آبستنی در روز 30 و 60 آبستنی به ترتیب با استفاده از سونوگرافی و لمس راست روده بررسی شد. غلظت گلیکوپروتئین های مرتبط با آبستنی در نمونه های پلاسما با استفاده از نانوکیت اندازه گیری و با استفاده از نرم افزار SAS آنالیز شد. نتایج نشان داد، غلظت گلیکوپروتئین ها از روز 21 تا 30 پس از تلقیح به صورت وابسته به روز در گاوهای آبستن افزایش می یابد. همچنین اولین افزایش چشمگیر در غلظت گلیکوپروتئین ها در روز 23 پس از تلقیح مشاهده شد و گاوهایی که تا روز 60 پس از تلقیح آبستن تشخیص داده شدند، در روز 24 پس از تلقیح غلظت گلیکوپروتئین بیشتری در مقایسه با گاوهای غیرآبستن داشتند (به ترتیب ng/ml 15/0±28/2 و 18/0±7/0) .بر اساس این نتایج، غلظت گلیکوپروتئین در روز 24 آبستنی می تواند نشانه ای زودهنگام از وضعیت آبستنی در گاوهای شیری باشد. بااین حال، مطالعات بیشتری لازم است تا کارایی این روش تایید شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1987747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!