بررسی تاثیر عوامل اکولوژیک بر ترکیب های اسانس ژنوتیپ‏های مختلف آویشن دنایی (Thymus daenensis Celak) با استفاده از تکنیک رج بندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناسه دیجیتال (DOR):98.1000/1735-0905.1398.35.196.94.2.1576.1610 آویشن دنایی با نام علمی Thymus daenensis Celak یکی از گونه های انحصاری کشور ایران می باشد. از آنجا که این گونه یکی از باارزش ترین گیاهان دارویی منطقه زاگرس مرکزی است، بهره برداری بی رویه آن را در معرض خطر انقراض قرار داده است. تکنیک رج بندی (Ordination) ازجمله روش هایی می باشد که ارتباط بین گیاه و متغیرهای محیطی را بررسی می کند. به منظور بررسی تاثیر عوامل اکولوژیک بر ترکیب های اسانس، تعداد 8 رویشگاه آویشن دنایی در استان اصفهان شناسایی و پس از جمع آوری اندام های هوایی گیاه و اسانس گیری، ترکیب های آن شناسایی گردید. 24 عامل بیواقلیمی، خاک و توپوگرافی در رویشگاه ها برای آنالیز رج بندی تعیین شد. نتایج نشان داد عوامل ارتفاع، متوسط دما در مرطوب ترین فصل، همدمایی، میزان بارندگی در مرطوب ترین فصل، میزان بارندگی سالانه، میزان بارندگی در خشک ترین فصل و دامنه درجه حرارت سالانه، درصد رس، سنگریزه، ماده آلی، نیتروژن و پتاسیم قابل جذب از تاثیرگذارترین عوامل بر ترکیب های اسانس بودند. تیمول به عنوان ترکیب اصلی این گونه تحت تاثیر تغییرات دامنه درجه حرارت سالانه، ارتفاع و شیب قرار گرفت. درصد شن خاک و متوسط دما در مرطوب ترین فصل ازجمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تولید کارواکرول بودند. یافته های حاصل از این مطالعه می تواند نقش ارزشمندی در مدیریت کشت و توسعه آویشن در عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی به ویژه با توجه به نوع ترکیب های مورد نیاز در صنایع دارویی و بهداشتی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1987997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!