بررسی باستان شناسی محوطه های اشکانی شهرستان درگز، شمال شرق ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شهرستان درگز در شمال شرقی ایران، در مجاورت کشور ترکمنستان واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی و هم جواری این منطقه با نسا، به عنوان اولین تختگاه اشکانیان، اهمیت و جایگاه این منطقه در تاریخ ایران در دوره اشکانی را نشان می دهد. به رغم هم جواری درگز با ترکمنستان و نسا، مطالعات معدودی راجع به محوطه های اشکانی این شهرستان انجام گرفته است. این مورد که چه تعداد محوطه های اشکانی در این حوزه جغرافیایی شکل گرفته اند؛ چه عواملی در شکل گیری و الگوی پراکندگی آن ها موثر بوده و نهایتا، تا چه اندازه می توان محوطه هایی هم تراز با نسا در این حوزه جغرافیایی شناسایی و پیشنهاد نمود. در بررسی های باستان شناسی درگز 85 محوطه اشکانی شناسایی گردیده است که از منظر الگوهای محیطی و وسعت محوطه ها، قابل تامل و ارزیابی است. در نوشتار حاضر تلاش می شود این محوطه ها از منظر الگوهای محیطی موثر در شکل گیری و پراکندگی آن ها موردبررسی قرار گیرد. به علاوه، تلاش می شود با استناد به مولفه های محیطی و وسعت، محوطه های اشکانی شهرستان درگز خوشه بندی گردد. بدین منظور مختصات جغرافیایی این محوطه ها به همراه وسعت آن ها در برنامه GIS مورد ارزیابی قرار گرفت. خروجی نقشه های GIS محوطه های اشکانی منطقه نشان داد از فاکتورهای محیطی موثر در شکل گیری این محوطه ها، سه فاکتور منابع آب، جاده های ارتباطی و ناهمواری در نحوه شکل گیری و پراکندگی محوطه های اشکانی درگز بیشترین تاثیر را داشته است. به علاوه، سه خوشه برای محوطه های اشکانی دشت درگز پیشنهاد گردید. دو محوطه توفی و شهرتپه، محوطه های مرکزی دو خوشه A و B پیشنهاد گردید. به علاوه پیشنهاد گردید خوشه C معرف محوطه های کوچ روی دوره اشکانی در دشت درگز بوده است. نهایتا بر اساس اهمیت دو محوطه توقی و شهرتپه، جایگاه این دو محوطه در مطالعات باستان شناسی شمال شرق ایران در دوره اشکانی تبیین گردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!