پیش بینی طول عمر با ژن ها

چکیده:
از هر شش هزار نفر در دنیا یک نفر عمر 100 ساله دارد!محققان به الگویی از ژن ها دست پیدا کرده اند که مشخص می کند چه کسانی تا 100 سال یا بیشتر از آن عمر می کنند. در این مطالعه که با سرپرستی پائولا سپاستیانی و دکتر توماس پرلز در دانشگاه بوستون انجام شد محققان الگوی ژنتیکی یک هزار نفر که عمری نزدیک به 100 سال داشتند را با هزار و 200 فرد عادی دیگر مورد مقایسه قرار دادند. نکته قابل توجه این است افرادی هم که عمر طولانی دارند مثل دیگران دارای ژن های بیماری زا هستند، اما به نظر می آید ژن های مربوط به طول عمر آنها اثر ژن های بیماری زا را خنثی می کنند. محققان از میان 150 ژن 19 الگوی ژنی را یافتند و اعلام کردند این الگوها با 77 درصد دقت می توانند پیش بینی کنند چه کسانی عمر طولانی خواهند داشت. بعضی از اثرات این الگوهای ژنی مربوط به افزایش طول عمر می شود و بعضی از آنها بروز بیماری های مربوط به پیری مثل زوال عقل، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را به تاخیر می اندازند. با این حال محققان تاکید می کنند: نمی توان به کسانی که دارای این ژن هستند مجوز استفاده از سیگار، نوشیدنی های الکلی و پرخوری را داد. محققان در این زمینه به گروهی اشاره کردند که میانگین عمر آنها 88 سال است یعنی عمری که هشت سال از امید به زندگی در امریکا بیشتر است. این گروه طول عمر خود را مدیون مذهبی می دانند که آنها را تشویق به گیاه خواری می کند، آنها استرس های خود را از طریق اعتقادات مذهبی کنترل می کنند، وقت بیشتری را با خانواده می گذرانند، عادت به ورزش منظم دارند، سیگار نمی کشند و نوشیدنی های الکلی مصرف نمی کنند. به گفته محققان، آنها می توانند از روشی که در این تحقیق استفاده کرده اند در دیگر الگوهای پیچیده ژنی مثل بیماری آلزایمر، پارکینسون، دیابت و بیماری ای قلبی عروقی استفاده کرد. محققان می گویند: آنها قصد ندارند اکسیر جوانی بسازند، اما امیدوارند بتوانند با این روش شروع بیماری های مربوط به پیری مثل آلزایمر را به تاخیر بیندازند. گفتنی است، هم اکنون از هر شش هزار نفر در دنیا یک نفر عمر 100 ساله دارد و از هر هفت میلیون نفر یک نفر تا 110 سال عمر می کند.
ویروسی  که نوعی ایمنی ایجاد می کند
دانشمندان بر این باورند که دلیل به وجود آمدن ب.وسه، انتقال و گسترش نوعی میکروب میان افراد بوده است. این میکروب سبب می شده است که نوعی ایمنی در بدن زن در برابر یک بیماری خاص به وجود آید. آن ها در طول تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ب.وسه باعث می شود نوعی ویروس با نام Cytomegalovirus – که برای بارداری زنان بسیار خطرناک است – از مرد به زن انتقال داده شود. انتقال این ویروس سبب می شود که در طول زمان نوعی ایمنی در بدن زن در برابر این بیماری ایجاد شود. ویروس مورد نظر اغلب در بزاق دهان (مرد) یافت می شود و به طور معمول خطری در بر ندارد؛ اما در صورتی که شخصی در هنگام بارداری به آن دچار شود می تواند خطرناک باشد و سبب مرگ نوزادان در شکم مادر یا بروز نقص عضو در این نوزادان شود. دکتر «کالین هندری» از دانشگاه لیدز در مجله Medical Hypotheses می گوید: «ایجاد مصونیت در بدن زنان زمانی به صورت کاملا موثر انجام می شود که ارتباط دهان به دهان و تبادل بزاق میان افراد صورت پذیرد؛ به خصوص جایی که جریان بزاق از طرف مرد به سمت زن – که معمولا کوتاه تر است – باشد.وی همچنین می افزاید ب.وس کردن یک شخص یکسان در مدت زمان حدودا 6 ماه می تواند بهترین مصونیت را ایجاد کند. دانشمندان همچنین می گویند با پیشرفت روابط میان افراد، ایمنی در بدن زن ایجاد می شود و بدین ترتیب احتمال ابتلای او به بیماری کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!