مدل های ارزش ویژه ی برند

نویسنده:
چکیده:
مدل دیوید آکر    مدل آکر یک دیدگاه مفهومی است که در جست و جوی مشخص کردن ویژگی هایی است که از دیدگاه مصرف کننده ارزش نام و نشان تجاری را شکل میدهد(لاسار و همکاران، 1995).                
از دیدگاه آکر ارزش ویژه عبارت است از مجموعه ای از پنج گروه دارایی ها و تعهدات مربوط با نام و نشان تجاری،نام و سمبول آن که ارزشی را به یک محصول یا خدمت ارائه شده به یک شرکت یا مشتریان آن اضافه و یا از آن کسر میکند.این گروه دارایی ها عبارتند از :1.وفاداری به نام تجاری2.آگاهی از نام تجاری  3.کیفیت درک شده  4.وابسته ها(پیوند ها) ی نام تجاری   5. دیگر دارایی های اختصاصی نام تجاری
مدل کلوین کلر
از اولین کسانی که درباره ی مفهوم ارزش ویژه ی برند از دید و با تاکید بر ابعاد ادراکی آن فرضیاتی ارائه کردند کلر است که وی فرض مینماید ارزش ویژه ی برند به دانش برند و بر مبنای مقایسه ی آن با یک محصول بی نام مشابه بستگی دارد.(ابراهیمی و دیگران،1388)مطابق گفته ی کلر در سال 2001 ساخت یک برند قوی ، با توجه به مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری،در چهار مرحله انجام میگیرد که هر مرحله پیش نیاز مرحله ی قبل است یعنی انجام هر مرحله مشروط به انجام موفقیت آمیز مرحله ی قبل است.تمام مراحل شامل انجام دادن اهداف مشخص با مشتریان مشخص به دو شکل بالقوه و بالفعل میباشد.
گام اول  اطمینان از شناسایی نام تجاری توسط مشتریان و ارتباط نام تجاری در ذهن مشتریان با یک طبقه محصول خاص و یا نیاز مشتری است.
گام دوم شامل ایجاد معنای برند در ذهن مشتری به صورتی پایدار و محکم است که توسط ارتباط استراتژیک یک گروه از پیوندهای مشهود و نا مشهود با برند شکل میگیرد.
گام سوم شامل بروز پاسخ مناسب مشتری به  شناخت برند و معنای برند است.
گام بعدی مرحله چهارم و پایانی است که شامل تبدیل پاسخ برند به یک صمیمیت شدید، رابطه وفاداری و فعال بین مشتریان و نام تجاری است.این چهار مرحله نشان دهنده مجموعه ای از سوالات اساسی است که مشتریان همواره در مورد علامت های تجاری که به طور ضمنی و نه به صراحت میپرسند:شما که هستید؟ (هویت نام تجاری)(brand identity)
شما چه هستند؟ (معنای نام تجاری)(brand meaning)
شما چطور؟ چه فکر می کنم یا احساس کنم در مورد شما؟ (پاسخ های تجاری)(brand responses)
در مورد من و شما چه؟ چه نوع رابطه و چه مقدار از یک اتصال می خواهم با شما داشته باشند؟ (روابط های تجاری)(brand relationships)
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!