انگاره های اندیشمندان در ارتباط با سبک های زندگی

چکیده:
انواع سبک زندگی  طبق دیدگاه آدلر
آدلر (kurt Adler)برای مشکلاتی که فرد در زندگی باید آنها را حل کند، اهمیت زیادی قائل شد و آنها را در سه مقوله گنجاند:مشکلات مربوط به رفتار دیگران، مشکلات اشتغال و مشکلات عشقی. وی چهار سبک زندگی را مطرح نمود که آدمیان برای رویارویی  با مشکلات آنها را اختیار می کنند: تیپ سلطه گر، تیپ گیرنده، تیپ اجتناب کننده و تیپ سودمند اجتماعی، تیپ سلطه گر، نگرشی سلطه گر یا حاکم را با آگاهی اجتماعی کم نشان می دهد. چنین شخصی بدون توجه کردن به دیگران رفتار می کند. نوع افراطی این تیپ به دیگران حمله می کنند و آزار گر، بزه کار و جامعه ستیز می شود. نوع کمتر خطرناک این تیپ الکلی و معتاد به مواد مخدر می شود و یا خودکشی می کنند.تیپ گیرنده انتظار دارد که خشنودی دیگران را جلب کند و از این رو به آنها وابسته می شود.تیپ اجتناب کننده برای روبرو شدن با مشکلات اجتماعی، تلاش نمی کنند. این افراد با اجتناب کردن از مشکلات، از هر گونه احتمال شکست دوری می کنند.تیپ سودمند اجتماعی با دیگران همکاری می کند و طبق نیازهای آنها عمل می نماید. این گونه اشخاص در چارچوب علاقه اجتماعی کاملا رشد یافته ای با مشکلات کنار می آیند.(به نقل از کریمی و همکاران،1386).
انواع سبک زندگی طبق دیدگاه موساک :موساک (Mosak ،  1971  ) به نقل از اسنو، راتروکرن(Snow – Ritter&Corn ،  2002) چهارده نوع رفتار احتمالی را که به شیوه های رایج زندگی مربوط می شود را شناسایی کرد که عبارتند از:1) دریافت کننده: دریافت کننده کسی است که زندگی را چه سهوا و چه عمدا به خدمت خود می گیرد و از آنها بهره کشی می کند. او ممکن است از جذابیت، شرم، بداخلاقی یا ارعاب به عنوان روش های کار خود استفاده کند.
2) راننده: راننده کسی است که در حرکت است، شخصی که هوشیاری و تعهد زاید الوصفی نیست به اهداف خود دارد و به ندرت استراحت می کند و آرام می نشیند. در پس این کار او ترس وجود دارد. ترس از هیچ بودن خود.
3) کنترل کننده: کنترل کننده کسی است که آرزو دارد زندگی را کنترل کند و یا به شخص گفته می شود که آرزو دارد مطمئن شود که زندگی او را کنترل نمی کند. او دوست دارد کسی او را شگفت زده کند و حالتهای خود انگیختگی خود را کنترل می کند و احساسات خود را مخفی می سازد. زیرا همه اینها ممکن است کنترل او را کاهش دهد. در عوض او عقل گرایی درستی، نظم و ترتیب و نظافت را دوست دارد.
4) حق به جانب : او نیازمند است خود را در موضع حق ببیند. به همین جهت خود را برتر از دیگران دیده و دیگران را در موضع اشتباه می بیند. اگر او را در انجام کار اتباهی گرفتار کنند، استدلال می کند که دیگران بیشتر از او در اشتباهند.
5) برتر: فردی که نیاز به برتری دارد. از مشارکت در هر فعالیتی که نمی تواند برنده شود اجتناب می کند.
6) محبوب: شخصی است که نیاز دارد همه دوستش بدارند. او کوششی می کند همه را در همه وقت راضی نگه دارد. به ویژه نسبت به انتقاد حساس است و هنگامیکه مورد تایید هستند و همه جانبه قرار نمی گیرد ضربه می خورد و خرد می شود. او ارزیابی های دیگران را به عنوان معیار ارزش خود می داند.
7) خوب شخصی است که نیاز دارد به اینکه خوب باشد. ترجیح می دهد که با معیارهای اخلاقی بالاتر از افراد زندگی کند. گاهی اوقات این معیارها حتی از معیارهای مافوق بالاتر می رود.
8) مخالف: کسی است که با همه چیز به ویژه خواسته های زندگی از خودش مخالفت می کند و در واقع دلیلی برای این کار او وجود دارد.
9) قربانی : هر اتفاقی ممکن است برای یک فرد قربانی بیفتد. وجه مشخصه او احتمالا نجابت ترحم به خود و یا کناره گیری است.
10) فردی که یک هدف اصیل و متعالی دارد یعنی، خاطر هدف و یا علتی می میرد. کار او هر چند بی عدالتی است.
11) بچه : بچه جای خود را در زندگی از طریق ایجاد جذابیت، با کمی سوء استفاده از دیگران باز می کند.
12) بی کفایتی: فرد بی کفات طوری رفتار می کند که گویی قادر به انجام کار درست نیست. او کوتاهی و غفلت می کند و از این طریق دیگران را وادار می کند که به خدمتش در آیند.
13) اجتناب کننده: کسی است که از بروز احساساتش لاجتناب می کند. او ممکن است از خود انگیختگی خود نیز برسد.
14) جستجو گر هیجان: او فعالیتهای معمولی و تکراری را تحقیر می کند. در جستجوی تجربیات نو و جدید است. و در واقع آشوب و اغتشاشی شاد می شود و از آن لذت می برد.
سبک زندگی از دیدگاه کورت آدلر:سبک زندگی، روشی است که یک شخص هدفش را دنبال می کند، این روش شبیه یک نویسنده است که سبک خاصی دارد که طبق آن سبک خلق می کند و اهمیتی ندارد که او کودک 10 ساله یا یک خود بالغ در حال تالیف یا ساختش باشد. این سبک زندگی همیشه یکنواخت است. سبک زندگی با تعدادی از روش های قابل تغییر است اما همیشه قابل شناخت می باشد.
سبک زندگی از دیدگاه الکساندر مولر(Alex ander muller): این یک عقیده مهم آدلر می باشد که هیچ کس دارای صداقت محض نیست و نیز سبک زندگی افراد داری نقایص می باشد و این نقایص صاحب یک سبک معیوب زندگی را تهدید می کند. نکته ضروری مشخص کردن این مساله است که هر کدام عوامل، لحضات و تجارب چشم انداز فعلی شخص درباره ی زندگی را تعیین کرده باشند. اما الزاما چنین نیست، یک فرد جذب سبک زندگی اش می شود اما به آن محکوم نمی شود.(استین، 1997، به نقل از اسفندیاری تشویه، 1388).
سبک زندگی از دیدگاه سوفیا دی وریس(Sophia   Devires): قدرت خلاقانه ی یک شخص بیشتر این مسئله را نشان می دهد که هر شخص چگونه خود را هدایت می کند، چگونه انتخاب می کند چگونه سبک زندگی اش را ایجاد می کند، زیر این قدرت پاسخ منحصر به فرد، شخص به موقعیتی است که او آن را قابل تحمل می داند که می تواند آن را کنترل کند یا نمی تواند آن را کنترل کند.
بنابراین قبل از 4 سالگی، احساسات مربوط به آینده به روش مشخص پاسخ داده شده اند. این سبک خاص زندگی است و به این روش ادامه می دهد زیرا این روش به او یک احساس رضایت می دهد.
سبک زندگی از دیدگاه آنتونی بروک(Henry T .Stein ):یکی از عقاید اصلی آلفر دادلر پایداری در سبک زندگی بود. اما معتقد است که سبک زندگی شبیه یک خلقت هنری است که تقریبا در همه ی موقعیت های زندگی یکنواخت و غیر قابل تغییر است. مگر این که شخص تشخیص دهد که در این چهار چوب چیزی نادرست یا غیر عادی است و سعی کند آن را تصحیح کند. این مساله تنها در صورتی امکان پذیر می شود که شخص، خطاهایش را به صورت عقلانی درک کرده باشد و آنها را در معرض بازندگی و قضاوت صحیح قرار دهد. به عبارتی دیگر سبک زندگی یک قالب است که خود قطعه ها و طرح هایش را در چهار چوب این قالب شکل می دهد. سبک زندگی نامطلوب بعد از یک شکست قطعی در زندگی به وجود می آید بدون اینکه مورد آزمایش یا تصمیم گیری قرار گیرد و ترس از شکست جدید باعث به وجود آمدن نشانه های نامطلوب در سبک زندگی می گردد(استین، Henry T .Stein ، 1997، به نقل از اسفندیاری تشویه، 1388).نظریه آسیب شناسی روانی:  شخصیت های بیمار گون آن هایی هستند که نتوانسته اند به شیوه هایی که از لحاظ اجتماعی سازنده است، به برتری برسند. شخصیت هایی بیمارگون از خانواده هایی به وجود می آیند که ربقابت، بی توجهی، سلطه گرای یا لوس کردن بر آنها حکم فرماست و تمام این ها، از علایق اجتماعی منع شده اند، برای رسیدن به برتری یکی از چهار هدف خودخواهانه ی، محبت خواهی، قدرت طلبی، انتقام جویی، اعتراف به شکست را انتخاب می کنند که این هدف می تواند تبدیل به صفاتی شوند که به سبک های زندگی بیمار گونه بینجامند(پروچسکا و نوکراس، ترجمه سید محمدی،1381).
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!