خاستگاه ماسه سنگ های سازند دورود بر اساس پتروگرافی و داده های ژئوشیمیایی در برش خور، البرز مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ماسه سنگ های سازند دورود (پرمین پیشین) به منظور بررسی خاستگاه، جایگاه زمین ساختی، سنگ مادر و شرایط آب و هوای دیرینه در برش خور، واقع در البرز مرکزی مورد مطالعات پتروگرافی و ژئوشیمیایی قرار گرفته اند. سازند دورود با ضخامت 360 متر، عمدتا شامل ماسه سنگ های ریز و متوسط دانه به همراه مقادیر کمتری رسوبات کربناته و گل سنگ می باشد. به منظور دستیابی به اهداف عنوان شده 125 مقطع نازک مورد مطالعات پتروگرافی قرار گرفتند. آنالیز مدال بر روی 20 عدد از مقاطع نازک انجام شده و 13 نمونه ماسه سنگی نیز جهت تعیین عناصر اصلی و فرعی مورد آنالیز قرار گرفتند. بر اساس مطالعات پتروگرافی ماسه سنگ های سازند دورود عمدتا کوارتزآرنایتی بوده و از بلوغ بافتی و کانی شناسی بالایی برخوردارند. ترسیم نتایج نقطه-شماری بر روی دیاگرام های ((Qt99.6, F0.2, L0.2 و ((Qm95.9, F0.2, Lt3.9 نشان دهنده ی اشتقاق ماسه سنگ های سازند دورود از بخش های داخل کراتون است. همچنین نمودارهای ژئوشیمیایی مبتنی بر عناصر اصلی و فرعی نشان می دهند که این ماسه سنگ ها در جایگاه زمین ساختی حاشیه ی غیرفعال قاره ای نهشته شده اند. بر اساس شواهد پتروگرافی و ژئوشیمیایی ماسه سنگ های سازند دورود حاصل فرسایش سنگ های دگرگونی درجه ی متوسط تا بالا، آذرین اسیدی و ماسه سنگ های قدیمی می باشند. بلوغ کانی شناسی بالا، مقدار بالای اندیس شیمیایی هوازدگی (CIW) و اندیس شیمیایی آلتراسیون ((CIA و نیز دیاگرام (%) SiO2 در برابر Al2O3 + K2O + Na2O (%)بیانگر هوازدگی متوسط تا شدید در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب می باشند. جایگاه زمین ساختی حاشیه ی غیرفعال قاره ای و آب و هوای گرم و مرطوب با موقعیت جغرافیایی دیرینه ایران در پرمین پیشین مطابقت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1989399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!