بررسی تاثیر سالمندی بر مخارج سلامت و تولید ناخالص داخلی در کشورهای منتخب با مدل رگرسیونی گشتاورهای تعمیم یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش جمعیت سالمندان، می تواند از طریق کاهش عرضه نیروی کار، کاهش بهره وری و افزایش بار تکفل در جامعه، بر رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی تاثیرگذار باشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تاثیرات اقتصادی سالمندی، به بررسی رابطه بین سالمندی، مخارج سلامت و تولید ناخالص داخلی پرداخته است.
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و با استفاده از داده های مربوط به شاخص های توسعه جهانی، منتشر شده توسط بانک جهانی، برای کشورهای منتخب، از سال 1996 تا سال 2017 انجام شد. جامعه پژوهش مطالعه حاضر 40 کشور منتخب با درآمد متوسط رو به بالا بودند که داده های مربوطه، به تفکیک هر کشور استخراج گردیدند. به منظور تحلیل داده ها از روش آزمون بر پایه داده های پانل و روش رگرسیونی گشتاورهای تعمیم یافته استفاده شد. جهت تحلیل روش رگرسیونی گشتاورهای تعمیم یافته از نرم افزار Stata 14 استفاده شد.
یافته ها
تحلیل های مطالعه حاضر نشان داد که سالمندی تاثیر منفی و معنی داری بر رشد تولید ناخالص داخلی داشته است؛ بدین صورت که افزایش 1/00 درصد جمعیت سالمندان، موجب کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در حدود 2/14 درصد می شود. همچنین هزینه کردن کشورها در بخش سلامت اثر مثبت و معنی دار بر روی رشد تولید ناخالص داخلی داشته؛ به گونه ای که افزایش 1/00 درصد هزینه بخش بهداشت و درمان 0/03 درصد -در سطح اطمینان 99 درصد- موجب رشد تولید ناخالص داخلی می شود. مضرب سالمندی در مخارج بهداشتی و شاخص تورم، تاثیر منفی و معنی دار بر روی رشد تولید ناخالص داخلی سرانه داشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که سالمندی جمعیت از طریق جذب بخشی از مخارج سلامت، موجب کاهش تولید ناخالص داخلی می شود. لذا ضروری است که جهت کاهش اثرات منفی این پدیده، رویکردی بلند مدت در بودجه ریزی و همچنین تقویت و حمایت از صندوق بازنشستگی، برنامه ریزی برای پوشش بیمه سلامت کامل تر برای دوران سالمندی افراد و توسعه نهادهای مربوط به این گروه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1989454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!