بررسی سنگ شناسی، کانی شناسی و دگرسانی بخش شمالی کانسار مس پورفیری چاه فیروزه، شمال غرب شهر بابک، کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کانسار مس پورفیری چاه فیروزه در 35 کیلومتری شمال غرب شهربابک در نوار دهج- ساردوئیه از کمربند ماگمایی ارومیه– دختر واقع شده و شامل دو بخش شمالی و جنوبی است. در این پژوهش، سنگ شناسی، کانی شناسی ، دگرسانی، سبک و نوع کانی زایی و مقدار و پراکندگی مس و مولیبدن در بخش شمالی بررسی می شود. زمین شناسی کانسار اغلب شامل آندزیت های ائوسن است که توسط سنگ های نفوذی و نیمه نفوذی میوسن قطع شده اند. این واحدهای سنگی توسط داسیت، کنگلومرا وآبرفت های جوان تر پوشیده شده اند. سنگ های نفوذی دارای ترکیب دیوریت، کوارتزدیوریت و گرانودیوریت و بافت پورفیری هستند. کانی زایی مس در بخش شمالی، اغلب از نوع هیپوژن است که به صورت رگچه های سیلیسی و پراکنده در سنگ های نفوذی الیگو- میوسن و آندزیت های ائوسن رخ داده است. سولفیدهای هیپوژن اغلب شامل پیریت، کالکوپیریت، بورنیت و مولیبدنیت است. کانی زایی سوپرژن در بخش شمالی گسترش چندانی ندارد و فقط بخش اکسیدان آن به صورت رخنمون های کوچکی از هیدرواکسیدهای آهن و کربنات مس دیده می شود. دگرسانی های عمده در بخش شمالی کانسار مس پورفیری چاه فیروزه، دگرسانی های پتاسیک و فیلیک است. دگرسانی پتاسیک اغلب شامل کوارتز، بیوتیت، سریسیت، کلریت و سولفیدهای مس با یا بدون ارتوکلاز و مگنتیت و دگرسانی فیلیک اغلب شامل کوارتز، سریسیت، کلریت و پیریت و کالکوپیریت می شوند. دگرسانی پروپیلیتیک با رنگ سبز و داشتن کانی های سبز کلریت و اپیدوت و دگرسانی آرژیلیک در حاشیه ها و مناطق سطحی مشاهده می شوند. با افزایش عمق در این کانسار، مقدار مس تقریبا ثابت است؛ ولی مقدار مولیبدن افزایش می یابد. بیشترین میزان مس مربوط به گمانه شماره 44 در عمق 210 تا 212 متری با مقدار 5/4 درصد مس درکوارتزدیوریت است و بیشترین مقدار مولیبدن 17/0 درصد در گمانه 80 ، عمق 608 متری در گرانودیوریت وجود دارد. میانگین مقدار مس و مولیبدن در بخش شمالی به ترتیب 21/0 درصد و ppm24 است. اندازه، عیار ، نوع دگرسانی، سبک کانی زایی و سنگ های همراه در بخش شمالی، مشابه با کانسارهای نوع مس پورفیری است که در آن کانی زایی مس بر اثر جدایش محلول های گرمابی وابسته به توده های نیمه نفوذی در زون پتاسیک و فیلیک تشکیل شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1989612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!