تبیین و تحلیل ساختمان های امدادی در جهت کاهش آسیب های ناشی از بحران (بیمارستان منطقه یک شهرستان بروجرد)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با بیان اینکه اولین کاربرد که از ساختمان های امدادی (ایستگاه آتش نشانی و بیمارستان) به ذهن می آید، رسیدگی به مصدومان و مجروحان حوادث و بلایا است. عملکرد ساختمان های امدادی (آتش نشانی و بیمارستان) واکنشی در جهت کاهش آسیب های ناشی از بحران است که این عملکرد بیشتر در بحث بحران های همیشگی و غیر قابل پیش بینی از جمله: زلزله و آتش سوزی ارجحیت دارد؛ بنابراین مقاله حاضر به تبیین و تحلیل این ساختمان های امدادی در جهت کاهش آسیب های ناشی از بحران با مطالعه موردی بیمارستان منطقه یک شهرستان بروجرد تاکید کرده است.
روش
این تحقیق از نوع هدف کاربردی و با روش تجزیه- تحلیلی است که با هدف تبیین و تحلیل ساختمان های امدادی در جهت کاهش آسیب های ناشی از بحران نگارش شده است؛ بنابراین ما در این تحقیق بر آن شدیم که از طریق مستندات و شرایط وضعیت موجود بیمارستان (نقشه های معماری) از لحاظ عملکردی و طبق مطالعات پیشین که در جهت کاهش آسیب های ناشی از بحران مورد بررسی قرار گرفته اند، به 13شاخص که در کاهش بحران نقش به سزایی دارند دست پیدا کنیم؛ سپس بررسی وضعیت میانگین این شاخص ها از طریق آزمون T تک نمونه ای و با استفاده از نرم افزار spss استفاده می شود. شاخص هایی که مقدار میانگین بدست آمده آنها کمتر از میانگین نظری (عدد3) باشد از تحقیق حذف می شود.
یافته ها
مقدار میانگین شاخص ها در عملکرد بیمارستان منطقه یک شهرستان بروجرد در جهت کاهش بحران عبارتند از: قابلیت اضافه کردن تخت در بخش اتاق عمل و اورژانس (07/4)، بررسی سیستم های اضطراری بیمارستان، سیستم اطفاء حریق (00/4)، آشنایی کامل کارشناسان آتش نشانی مربوطه با محیط بیمارستان (00/4)، رعایت الزامات آیین نامه ها و مقررات ملی ساخت ساختمان بیمارستان (93/3)، استاندارد بیمارستان در کشور ایران 1. 6 تخت به ازای هر 1000نفر جمعیت (87/3)، قابلیت استفاده از انرژی خورشید و باد در مواقع قطع شدن برق و گاز و آب. . . (87/3)، ساخت سریع بیمارستان به منظور بروز بودن و در دسترس بودن در مواقع بحران های غیر قابل پیش بینی (80/3)، طراحی پله های اضطراری (73/3)، مقاوم سازی و ایمن کردن سازه بیمارستان در برابر بحران های طبیعی (47/2)، رویت فرایند طراحی و مستندسازی کلیه مراحل ساخت (33/2)، محل استقرار آمبولانس (33/2)، طراحی شبکه های معابر شهری به منظور دسترسی سریع و آسان در مواقع امدادرسانی (27/2)، ایجاد تمهیداتی جهت باز بودن همه درهای خروجی بعد از ساعت اداری بیمارستان (20/2).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های تحقیق، نتایج نشان می دهد که از بین 13 شاخص، میانگین مشاهده شده (میانگین بدست آمده) برای 8 شاخص بزرگ تر از مقدار عدد سه و 5 شاخص کوچک تر از مقدار عدد سه (میانگین نظری) است که با توجه به اینکه مقدار سطح معناداری بدست آمده برای این شاخص ها بزرگ تر از سطح خطای 05/0=α است (05/0< p)؛ بنابراین می توان بیان کرد که آزمون t تک نمونه ای برای میانگین مشاهده شده این شاخص ها معنادار نیست و این 5 شاخص مطلوب و مورد تایید نمی باشد و حذف می گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!