بررسی ریسک فرونشست منطقه جنوب غرب شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پدیده فرونشست به طور معمول با مخاطرات فراوانی همراه است. این پدیده می تواند سبب آسیب های زیربنایی، طبیعی و در نهایت منجر به افزایش خطرپذیری جامعه و اقتصاد گردد. محور بیشتر مطالعات، بر مدل سازی و تکنیک های آن است و به جز دو مطالعه موردی در شهر تهران، ریسک یا خطرپذیری این پدیده و المان های در معرض این خطر به طور خاص مورد توجه نبوده است. بررسی خطرپذیری ناشی از این پدیده به منظور اقدامات پیشگیرانه و آمادگی ضرورت می یابد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی ریسک ها و در معرض قرارگیری  المان های مهم و کلیدی در محدوده فرونشست است.
روش
در این پژوهش، محدوده فرونشست با استفاده از تحقیقات پیشین تعیین و المان های مهم و مورد نظر در این پهنه شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها از منابع معتبر و مستند، جمع آوری و به صورت رقومی تهیه شد. این اطلاعات در سیستم اطلاعات جغرافیایی پردازش و جانمایی گردید. لایه های اطلاعاتی  مورد نظر در این مطالعه شامل جمعیت و مراکز جمعیتی مهم، ساختمان های مهم و سازه های مربوط به ابنیه فنی راه، سیستم حمل و نقل، زیرساخت ها و شریان های حیاتی است که پس تهیه نقشه المان های تحت خطر، خطرپذیری مربوط به آنها تحلیل گردید. در بررسی های سازه ای ابنیه راه و ساختمان از بررسی های میدانی استفاده شد.
یافته ها
بررسی ریسک جمعیتی (مراکز مهم جمعیتی)، ریسک فیزیکی المان های نقطه ای، خطی و محدوده ای حوزه ساختمان و شهرسازی نظیر راه ها، خطوط ریلی، خطوط مترو، فرودگاه، ابنیه فنی راه، صنایع و تاسیسات شهری و شریان های حیاتی و تاسیسات وابسته به آن در این بخش بیانگر در معرض قرارگیری بالای المان های مهم در محدوده فرونشست است.
نتیجه گیری
براساس اطلاعات رقومی موجود،120 کیلومتر از خط راه آهن، 25 کیلومتر از خطوط مترو،2300 کیلومتر از راه ها و معابر شهری و بین شهری، 21 دهنه پل،2 انبار مواد نفتی و سوختی و حدود 44 جایگاه پمپ بنزین و 15 جایگاه پمپ گاز،7 ایستگاه گاز،30 کیلومتر طول لوله نفت و  بیش از 70 کیلومتر خطوط فشار قوی برق، 5 منطقه از شهر تهران، 8 شهر، 99 آبادی در این پهنه واقع شده اند. جمعیت در زون فرونشست 1793264 است و تعداد زیادی از شاغلین و مراکز آموزشی و درمانی و تولیدی در این محدوده قرار دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!