تاثیر منبع نیتروژن بر ویژگی های رشدی، میزان کلروفیل و غلظت برخی عناصر غذایی گیاه ریحان (Ocimum basilicum L.) در سیستم کشت بدون خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ریحان (Ocimum basilicum L.) گیاهی یکساله، معطر، علفی و متعلق به تیره نعناع است که به عنوان سبزی تازه و نیز به طور سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مصرف می شود. تغذیه گیاه یکی از عوامل مهمی است که بر ویژگی های کمی و کیفی گیاهان اثر می گذارد. نیتروژن یکی از مهم ترین عناصر غذایی برای رشد و نمو گیاه است. گیاهان می توانند نیتروژن را به صورت نیترات یا آمونیوم جذب کنند و نسبت نیترات به آمونیوم مورد نیاز برای جذب و رشد بهینه برای هر گونه گیاهی متفاوت است. این آزمایش به منظور بررسی تاثیر نسبت های مختلف نیترات به آمونیوم بر خصوصیات مورفوفیزیولوژیکی و غلظت عناصر غذایی در گیاه ریحان در شرایط کشت هیدروپونیک انجام گرفت.
مواد و روش ها
به منظور مطالعه اثر نسبت های مختلف نیترات به آمونیوم (100:0، 75:25، 50:50، 25:75 و 0:100) بر گیاه ریحان در سیستم کشت هیدروپونیک، یک آزمایش گلدانی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد. برای ارزیابی ویژگی های رشدی (ارتفاع بوته، قطر ساقه، تعداد و سطح برگ ها، تعداد و طول شاخه های جانبی، وزن تر و خشک برگ ها، ساقه ها و ریشه ها)، میزان کلروفیل و غلظت عناصر (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی در برگ ها و ریشه ها)، نمونه برداری از گیاهان در مرحله گلدهی انجام شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که شاخص های رشدی گیاه (نظیر تعداد برگ ها، تعداد و طول شاخه های جانبی، وزن تر و خشک برگ ها، ساقه ها و ریشه ها) و شاخص کلروفیل (SPAD) به طور معنی داری تحت تاثیر نسبت های مختلف نیترات به آمونیوم قرار گرفت. نسبت های مختلف نیترات به آمونیوم اثر معنی داری بر ارتفاع گیاه، قطر ساقه و سطح برگ نداشتند. با افزایش غلظت آمونیوم در محلول غذایی شاخص های رشدی و میزان کلروفیل کاهش یافت و برای اکثر شاخص های رشدی و میزان کلروفیل، نسبت 75:25 نیترات به آمونیوم مناسب ترین تیمار بود. همچنین غلظت نیتروژن، فسفر و مس در برگ ها و پتاسیم، آهن، منگنز و روی در برگ ها و ریشه ها به-طور معنی داری تحت تاثیر نسبت های نیترات به آمونیوم قرار گرفت. با کاهش نسبت نیترات به آمونیوم مقادیر نیتروژن، فسفر، آهن و روی در برگ ها افزایش یافت در حالی که مقادیر پتاسیم، مس و منگنز برگ ها و پتاسیم، آهن و منگنز ریشه ها کاهش یافت.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان داد که گیاه ریحان برای رشد مناسب به غلظت های پایین تری از آمونیوم در محلول غذایی نیاز دارد. بنابراین محلول غذایی شامل نسبت 75:25 نیترات به آمونیوم برای تولید گیاه ریحان تحت شرایط کشت هیدروپونیک توصیه می-گردد. واژه های کلیدی: آمونیوم، ریحان، عناصر کم مصرف، نیترات، هیدروپونیک
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!