مطالعه میکرومورفولوژی اشکال گچ و کربنات کلسیم و کانی شناسی رس در خاک های با مواد مادری مختلف در جنوب استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خاک های گچی و آهکی بخش مهمی از خاک های مناطق خشک و نیمه خشک جنوب استان گیلان را شامل می شود. این مطالعه به منظور بررسی اشکال گچ و آهک در خاک های اراضی تپه ماهوری منطقه علی آباد استان گیلان توسط مقاطع نازک میکروسکوپی خاک انجام شد. نمونه برداری خاک به صورت کلوخه دست نخورده هوا خشک از مواد مادری گچی- نمکی و آهکی، با سه تکرار از دو موقعیت شیب (شیب پشتی و پای شیب) و عمق سطحی (20-0 سانتی متر) و زیرسطحی (40-20 سانتی متر) انجام گرفت. نتایج نشان داد که خاک های گچی- نمکی کلاس بافتی سنگین تری در مقایسه با خاک های آهکی داشتند. نتایج میکرومورفولوژی نشان داد که تعداد حفرات کانال و محفظه و فضولات حیوانی در خاک های آهکی بیشتر است که به علت وجود حفرات درشت تر و فعالیت بیولوژیکی بیشتر است. عوارض میکرومورفولوژی در خاک های گچی- نمکی شامل اشکال صفحات در هم قفل شده گچ، بلورهای عدسی شکل، پندانت گچی، پرشدگی گچ به صورت متراکم کامل و غیرکامل و غیرپیوسته پراکنده در حفرات و هایپوکوتینگ آهن و منگنز و در خاک های آهکی شامل فضولات جانوری، نودول آهن هالو ، قطعات سنگی (لیتوریلیکت)، ندول آهک میکریتیک، مخلوط گچ و آهک به صورت پندانت و انواع اشکال پدوژنیک کلسیت به صورت ستونی، خوشه ای، سوزنی و اسپاریتیک می باشد. بخش ریز در هر دو خاک عمدتا دارای بی فابریک کریستالیتیک و گاهی استیپل اسپکلت و نامشخص (ایزوتیک) می باشد. شاخص تکاملی میکروموفولوژی خاک (مسیکا) نیز نشان داد که هر دو نوع خاک دارای تکامل ضعیف بودند. نتایج کانی شناسی رس نشان داد که کانی های غالب در دو ماده مادری کلریت، ایلیت، ورمیکولیت، اسمکتیت و کانی های مخلوط می باشد. همچنین حضور کانی پالی گورسکایت در خاک های گچی- نمکی از موارد اختلاف بین این دو خاک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!