ارائه مدل تحلیلی برای بررسی اثر تغییر دما بر تنش پسماند و تغییر شکل چندلایه های کامپوزیتی متقارن و نامتقارن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرآیند پخت کامپوزیت ها با مشکلاتی از قبیل شکل گیری تنش پسماند و اعوجاج همراه است. با توجه به هزینه هایی که صرف ساخت کامپوزیت ها می شود، شبیه سازی فرآیند ساخت با هدف پیشگیری از هدررفت هزینه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از روش های متداول و ساده ساخت کامپوزیت ها لایه چینی دستی است. در پژوهش حاضر، تنش صفحه ای حاصل از تغییر دمای چندلایه های کامپوزیتی مورد بررسی قرار گرفته و انحنای ناشی از آن تحلیل شده است. بدین منظور دو نمونه متقارن و نامتقارن با هشت لایه دچار 100درجه تغییر دما شده و تنش های نرمال و برشی محاسبه شده اند. ابتدا به کمک نظریه کلاسیک لایه ای که مهم ترین نظریه در تحلیل تنش کامپوزیت هاست، خواص مکانیکی ترکیب اپوکسی و الیاف شیشه با درصد حجمی 70% و میزان تغییر دما و ترتیب لایه ها در برنامه نوشته شده وارد شده اند. سپس مقدار هر سه مولفه تنش درون صفحه ای خوانده شده و مقدار عددی انحنا به دست آمد که میزان آن برای نمونه متقارن ناچیز دیده شد. به منظور تایید صحت میدان تنش های پسماند، شبیه سازی المان محدود برای هر دو نمونه صورت گرفته است که نتایج با خطایی ناچیز مجددا به دست آمدند. فرض هایی که در شبیه سازی المان محدود و نظریه کلاسیک لایه ای فرض شده اند منجر به اختلاف نتایج با واقعیت می شوند. با وجود این فرضیات، شبیه سازی حرارتی چندلایه های کامپوزیتی در نرم افزار آباکوس می تواند پیش بینی مطلوبی از واقعیت داشته باشد. نوآوری پژوهش حاضر در استفاده از این نرم افزار و تایید نتایج کدنویسی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
2155 تا 2164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!