بررسی فراوانی میوبنتوزها و ارتباط آنها با وضعیت رسوبات بستر در خورهای شمالی استان بوشهر

پیام:
چکیده:
فراوانی و پراکنش میوبنتوزها در خورهای شمالی استان بوشهر به منظور تعیین وضعیت بسترمنطقه ازطریق برداشت نمونه بصورت فصلی از پاییز 1379 تا تابستان 1380 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نمونه برداری از 10 ایستگاه، از خور دوبه تا خور گناوه و یک ایستگاه در خلیج فارس بعنوان شاهد صورت گرفت. در مجموع چهار گروه از میوفونها شناسایی و جداسازی شدند که بیشترین فراوانی مربوط به ostracoda و foraminifera با 29 درصد و کمترین آن مربوط به شکم پایان با 18 درصد بوده است.
حداکثر تراکم درایستگاه شماره 10 (شاهد دریایی) با 20735 عدد در متر مربع و حداقل تراکم درایستگاه شماره 2 (خور- مصب فراکه) با 5320 عدد در متر مربع بوده است. حداکثر تراکم میوبنتوزها در فصل بهار با 167603 عدد درمتر مربع و حداقل آن مربوط به فصل زمستان با 61365 عدد در متر مربع بوده است. همچنین اندازه ذرت، بافت خاک و مقدار کل مواد آلی رسوبات بستر نیز درایستگاه های ده گانه محاسبه گردید که درمجموع ایستگاه شماره 10 (شاهد دریایی) با 11. 79 درصد بیشترین و ایستگاه شماره 4 (خور گسیر) با 3. 78 درصد کمترین مقدارکل مواد آلی رسوبات بستر را به خود اختصاص داده بودند. بعلاوه میزان ضریب همبستگی ایستگاه های نمونه برداری از لحاظ فراوانی میوبنتوزها نیزمورد محاسبه قرار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
151
لینک کوتاه:
magiran.com/p199786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!