بررسی عدم تعادل های منطقه ای بازار کار کشور

نویسنده:
چکیده:
طالعه حاضر عدم تعادلل های منطقه ای بازار کار کشور را طی دوره 1375-1379 بررسی می کند. بر اساس نتایج به دست آمده، هم عدم تعادل کل بازار کار کشور افزایش یافته، هم بر شدت عدم تعادل های منطقه ای بازار کار افزوده شده است. ناقص بودن اطلاعات بازار کار در خصوص فرصت های شغلی خالی در مناطق مختلف کشور و بالا بودن هزینه های مهاجرت از جمله دلایل اصلی نابرابری های نرخ بیکاری میان استان های کشور است. در 13 استان از 14 استان دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کل کشور در سال 1379، یا نرخ رشد جمعیت فعال بالاتر از میانگین کل کشور بوده است و یا نرخ رشد اشتغال کمتر از میانگین کل کشور بوده است. بنابراین اجرای سیاست هایی که رشد جمعیت فعال را در این مناطق محدود کند و رشد اشتغال را افزایش دهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در برخی از استان ها، نرخ بیکاری به حد نگران کننده ای رسیده است که در صورت عدم توجه جدی به مسائل و مشکلات این استان ها، بروز بحران بیکاری و عواقب سوء ناشی از آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. فقدان برنامه آمایش سرزمین و مدیریت بازار کار از جمله مهم ترین دلایل افزایش عدم تعادل های منطقه ای بازار کار به شمار می رود و انتظار می رود در تدوین برنامه چهارم توسعه این مسائل مورد توجه قرار گیرد. تدوین برنامه آمایش سرزمین و تعیین یک نهاد کارامد برای مدیریت بازار کار، از جمله اقدامات موثر در جهت کاهش عدم تعادل های منطقه ای بازار کار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p204931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!