بررسی وضعیت اشتغال آموزش دیدگان سازمان آموزش فنی و حرفه ای و برآورد الگوی عوامل موثر بر آن (بررسی میدانی شهر تهران)

نویسنده:
چکیده:
موضوع اشتغال و بیکاری نیروی انسانی یکی از مهم ترین مسائل و مشکلات جهان است که در کشورهای در حال توسعه با توجه به عدم توازن ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی نقش و سهم بیشتری بر توسعه دارد. بیکاری یا عدم اشتغال نیروی انسانی، آثاری زیانبار در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و امنیتی به همراه دارد. هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت اشتغال آموزش دیدگان مراکز آموزشی ثابت سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تهران است. برای این منظور، ضمن معرفی فرضیه ها، نظریه ها و پژوهش های جهانی را نیز در زمینه شاخص های موثر بر اشتغال بررسی می نماییم. پس از آن به معرفی آموزش های ارائه شده در سازمان فنی و حرفه ای می پردازیم. در ادامه وضعیت اشتغال در ایران را به طور اجمالی بررسی، سپس شاخص های موثر بر اشتغال آموزش دیدگان فنی و حرفه ای در شهر تهران و شدت و جهت تاثیر آنها را به تفکیک جنسیت (زن- مرد) با استفاده از الگوی اقتصادسنجی لوجیت ارزیابی می کنیم. این شاخص ها عموما عبارتند از: سطح تحصیلات، سن، تاهل، جنسیت، نمره آزمون پایان دوره، سطح مهارت 1 یا 2 و نوع حرفه آموزشی.
جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی آموزش دیدگان درجه 1 و 2 مراکز ثابت آموزشی شهر تهران در سال های 1377-1379 است که در مجموع47810 نفر (36860 نفر مرد و 10950 نفر زن) را دربر می گیرد. (جدول1). این تعداد فقط شامل آموزش دیدگان آزاد است و آموزشگاه های آزاد، کارآموزان معرفی شده از آموزش و پرورش (شاخه کاردانش) و دیگر دستگاه های اجرایی نظیر: بیمه بیکاری، اتحادیه ها، صنایع، اصناف و زندان ها و... را شامل نمی شود. روش نمونه گیری، طبقه ای تصادفی است. برای این کار از اطلاعات مقطعی در دوره زمانی سه ساله استفاده شده است. اطلاعات مورد نیازبه صورت میدانی جمع آوری و سازماندهی شده، و بنا به ماهیت موضوع از فن پرسشگری و مصاحبه استفاده شده است. با توجه به نبود اطلاعات کافی از کارآموزان و عدم بانک اطلاعاتی و نیز مشکل دسترسی به آنها فقط480 نمونه مورد مشاهده قرار گرفت که از این تعداد نیز 38 نفر به دلیل آنکه قبل از گذراندن دوره های آموزشی سازمان شاغل بودند و پس از آن نیز در همان شغل باقی ماندند، از این رو، از نمونه آماری حذف شدند. در نتیجه حجم نمونه به 442 نفر - 299 نفر مرد و 143 نفر زن - تقلیل یافت.
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد در شهر ته
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p204939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!