اقتصاد سیاه در ایران: اندازه، علل و آثار آن در سه دهه اخیر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در دو دهه اخیر، اندازه گیری حجم اقتصاد سیاه و بررسی علل و آثار آن، بیش از گذشته مورد توجه اقتصاددانان واقع شده و بخش بزرگتری از ادبیات اقتصادی به نتایج مطالعات صورت گرفته در این باره اختصاص یافته است. گرچه شواهد و قراین حاکی از احتمال گستردگی حجم این پدیده در اقتصاد ایران است، مطالعات انجام شده پیرامون ماهیت، حجم، علل و آثار آن بر عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور، محدود بوده است. طبیعت پنهانی اقتصاد سیاه، اندازه گیری و مطالعه مستقیم آن را با مشکل رو به رو می سازد وبه همین دلیل بیشتر روش های اندازه گیری رایج، روش های تخمین غیرمستقیم حجم این فعالیت هاست و با فروض محدود کننده بسیاری همراه است. در این مقاله از روش شاخص های چندگانه - علل چندگانه که محدودیت های بسیار کمتری دارد و از مزایای قابل توجهی نیزبرخوردار است، برای اندازه گیری اقتصاد سیاه در ایران استفاده شده است. در الگوهای تخمین زده شده، متغیرهای بار مالیات مستقیم، بار مالیات بر واردات، رشدقیمت کالاهای مصرفی، بیکاری، شاخص بازبودن اقتصاد و درآمد سرانه، به عنوان عوامل شکل گیری و تحول اقتصاد سیاه در ایران و متغیرهای مصرف سرانه، مابه التفاوت نرخ ارز،نسبت نقد و مصرف انرژی، به عنوان شاخص های منعکس کننده آثار اقتصاد سیاه، به کاررفته اند. نتایج تخمین الگوها با استفاده از اطلاعات مربوط به سال های 1377-1347، حاکی ازآن است که تغییرات درآمد سرانه، شاخص باز بودن اقتصاد، بار مالیاتی و رشد قیمت کالاهای مصرفی، به ترتیب، مهمترین عوامل تعیین کننده تحولات اندازه نسبی اقتصاد سیاه در ایران طی دوره مورد بررسی بوده اند و افزایش هر یک از آنها بر حجم نسبی تولید غیرقانونی و پنهان کشور، افزوده است. همچنین عوامل برآورد شده، نشان دهنده توانایی خود شاخص های مصرف سرانه و مصرف انرژی در نمایش آثار این پدیده است. برآورد حجم اقتصاد سیاه در ایران، با استفاده از الگوی منتخب، نشان می دهد که این بخش ازعملکرد عمومی اقتصاد کشور پس از طی فراز و نشیب های بسیار، در دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است که عنایت بیشتر پژوهشگران و سیاستگذاران به تحولات آن را ضروری

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p23360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!