جداسازی و شناسایی ارگانیسم های شبیه فلاوباکتر کلومنار از جراحات ماهی کپور علفخوار پرورشی Ctenopharyngodon indella ) و مطالعه ضایعات بافتی ناشی از آن در برخی مزارع پرورشی استان خوزستان

چکیده:
با مشاهده تلفات بالای 40 درصد در ماهیان کپور علفخوار پرورشی (Ctenopharyngodon idella) در مزارع پرورشی شمال استان خوزستان در فصل تابستان و زمانی که دمای آب استخرها بالاتر از 20 درجه سانتیگراد بود (20 تا 23 درجه سانتیگراد) ، بررسی علایم بالینی در ماهیان انجام پذیرفت. در ماهیان بیمار، جراحات پوستی با حواشی پرخون در ناحیه پشتی، باله ها، ساقه دمی و آبشش ها مشاهده شد که جراحات آبشش دارای لایه اکسودای موکوییدی سفید تا خاکستری رنگ بود و خوردگی باله دمی و شکمی نیز مشاهده گردید. پس از نمونه برداری و کشت از زخم های پوستی و حواشی آنها، ساقه دمی، باله دمی و آبشش ها، باکتری شبیه فلاوباکتر کلومنار جدا گردید، ولی از کشت اندامهای داخلی نظیر کلیه، کبد و روده این باکتری جدا نگردید. آسیب های بافتی آبشش ها در مقاطع میکروسکوپی تهیه شده شامل: پرخونی، خونریزی، تورم لایه پایه، هیپرپلازی سلولهای غضروفی و سلولهای پوششی و چسبیدن رشته ها به یکدیگر، نکروز و کنده شدن رشته های ثانویه و حضور توده باکتری های رشته ای در آبشش بود. همچنین آسیب های بافتی ساقه دمی شامل نکروز لایه های پوست و توسعه جراحات به نوحی عضلات زیر پوست، دژنرسانس سلولهای عضلانی و نکروز دستجات عضلانی مشاهده شد. مشاهده تعداد زیاد باکتری لغزنده رشته ای گرم منفی شبیه فلاوباکتر کلومنار در گسترش های تهیه شده از جراحات پوستی و آبشش و جداسازی باکتری فوق الذکردرسطح محیط کشت انتخابی، مشاهده آسیب های شدید بافتی در جراحات و زخم ها همراه با حضور توده باکتری های رشته ای موید این موضوع است که باکتری جدا شده فوق الذکر می تواند در بروز عفونت مذکور بعنوان عامل اولیه و یا ثانویه نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p298233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!