بررسی ارتباط شغل و دیسکوپاتی های ستون فقرات

پیام:
چکیده:
هدف
اختلال در ساختمان و عملکرد دیسک (دیسکوپاتی) یکی از شایعترین علل کمردرد می باشد. این بررسی با هدف تعیین نقش نوع شغل در ایجاد دیسکوپاتی در بیماران بستری شده در بیمارستان امام سجاد (ع) نیروی انتظامی انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه بر روی پرونده پزشکی 240 نفر بیمار مبتلا به دیسکوپاتی ستون فقرات که از سالهای 1375 لغایت 1382 در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا بستری شده بودند انجام گردید و اطلاعات در قالب یک مطالعه گذشته نگر توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
دیسکوپاتی ستون فقرات گردنی، پشتی، کمری، و بیشتر از یک ناحیه، در رسته های خدماتی انتظامی (53.9%) بهداری (8.8%) و اداری (38.3%) تفاوت فاحشی داشت. بنابراین بررسی ارتباط محل ضایعه با رسته خدمتی (p=value8) معنی دار بود. ضایعه در سطح پشتی – کمری Thoracolumbar (T12-L1) نیز با رسته خدمتی (p-value 2=0.013) رابطه معنی داری داشت. بدین ترتیب که در رسته خدمتی انتظامی 50% بیماران، در رسته خدمتی بهداری 37.5% و در رسته خدمتی اداری 12.5% به دیسکوپاتی پشتی – کمری مبتلا بودند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای دیسکوپاتی در پرسنل نیروی انتظامی و معنی دار شدن ارتباط رسته خدمتی با محل ضایعه دیسکوپاتی و در جهت کاهش هزینه های درمانی و به حداقل رساندن طول مدت مرخصی، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود. از آنجایی که تحقیقات مختلف تاثیر آموزش را بر کاهش مشکلات ستون فقرات ثابت کرده اند، می توان روش های تصحیح وضعیت در موقعیتهای مختلف شغلی، آموزشهای ضمن خدمت و رعایت اصول ارگونومی (Ergonomic) را پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p312541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!