مقایسه صفات مورفومتریک ، مریستیک و رشد دورگه های حاصل از تلاقی فیلماهی (Huso huso) و تاسماهی ایرانی (Acipenser persicus)

چکیده:
در این بررسی، فیلماهی با تاسماهی ایرانی بصورت رفت و برگشت در 4 تیمار و 3 تکرار تلاقی داده شد و نرماتیوهای تکثیر شامل تعداد تخم در گرم، درصد لقاح، درصد بازماندگی و همچنین 32 پارامتر مورفومتریک و مریستیک ماهیان مولد، دو رگه و شاهد مورد مقایسه قرار گرفتند. به منظور مقایسه رشد ماهیان دو رگه و شاهد، بچه ماهیان حاصله بمدت 18 ماه در وانهای فایبرگلاس 2 تنی و با غذای دستی پرورش و طی این مدت، 17 بار بین 15 الی 30 روز یکبار، بیومتری شدند. میانگین، انحراف از معیار، آنالیز واریانس، آزمون دانکن و درصد هتروزیس با استفاده از برنامه‏های کامپیوتری Quatro و SPSS محاسبه شدند.
نتایج نشان داد که از لحاظ تعداد تخم در گرم، بین فیلماهی شاهد با دو رگه (فیلماهی نر × تاسماهی ایرانی ماده) و همچنین بین تاسماهی ایرانی شاهد با دو رگه (فیلماهی ماده × تاسماهی ایرانی نر) اختلاف معنی ‏داری وجود دارد. (P≤ 0. 003) ولی از لحاظ درصد لقاح در مرحله 4 سلولی و 35 سلولی، تعداد لاروهای حاصله، میزان تلفات تا زمان تغذیه فعال و تعداد لارو باقیمانده بین تیمارهای شاهد و دو رگه اختلاف معنی ‏داری مشاهده نگردید (P≥ 0. 01).
سرعت رشد ماهیان دو رگه و شاهد متفاوت بوده و در پایان دوره پرورش بیشترین وزن بترتیب مربوط به فیلماهی شاهد (10±975 گرم) ، دو رگه حاصل از فیلماهی ماده با تاسماهی ایرانی نر (143±840 گرم) ، تاسماهی ایرانی ماده با فیلماهی نر (281±681. 85 گرم) و کندترین رشد مربوط به تاسماهی ایرانی شاهد با متوسط وزن 535. 15±131 گرم بوده ولی سرعت رشد روزانه دو رگه حاصل از تلاقی فیلماهی ماده با تاسماهی ایرانی نر در شش‏ ماهه دوم و سوم پرورش حتی از فیلماهی شاهد بیشتر بود. در مقایسه صفات مورفومتریک و مریستیک از بین 32 پارامتر اندازه ‏گیری شده 23 مورد بین فیلماهی شاهد با دو رگه ‏ها و در 31 مورد بین تاسماهی ایرانی با دو رگه اختلاف معنی‏ دار مشاهده شد (P≤ 0. 05). درصد هتروزیس متغیر و در اوایل دوره پرورش، 76/73- بود ولی در پایان دوره پرورش به میزان 0. 79 درصد رسید و در مجموع بطور متوسط میزان هتروزیس 32. 69- بوده است.
نتایج این بررسی نشان داد که اگرچه دو رگه ‏های حاصل از تلاقی فیلماهی ماده × تاسماهی نر از رشد بیشتری برخوردار بودند ولی به علت کمبود فیلماهی ماده و اولویت استفاده از گامت آنها در بازسازی ذخایر، دورگه‏ های حاصل از تلاقی فیلماهی نر و تاسماهی ایرانی ماده، بعنوان کاندید بسیار مناسبی برای پرورش گوشتی ماهیان خاویاری توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p355544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!