شناسایی و پراکنش فیتو پلانکتونی در مناطق مختلف تالاب انزلی و نواحی ساحلی دریای خزر

چکیده:
این تحقیق طی دو سال نمونه برداری پلانکتونی از تیر ماه سال 1376 تا تیر ماه سال 1378، در 27 ایستگاه مطالعاتی از مناطق مختلف تالاب انزلی (شیجان، سیاکیشیم، روگاها، آبکنار و هندخاله) انجام پذیرفت. در مجموع 9 شاخه، 134 جنس و 278 گونه فیتوپلانکتونی شناسایی گردید. از بین گونه های شناسایی شده 56 جنس و 107 گونه مربوط به شاخه Chlorophyta، 39 جنس و 87 گونه مربوط به شاخه Bacillariophyta (Diatoms) ، 2 جنس و 2 گونه مربوط به شاخ Xanthophyta،4 جنس و 4 گونه مربوط به شاخه Chrysophyta، 6 جنس و 34 گونه مربوط به شاخه Euglenophyta، 7 جنس و 9 گونه مربوط به شاخه Pyrrophyta، یک جنس و دو گونه مربوط به شاخه Cryptophyta، 18 جنس و 32 گونه مربوط به شاخ Cyanophyta و یک جنس و یک گونه نیز به شاخه Rhodophyta تعلق داشتند.
مطالعات نشان دادند که شاخه های سیانوفیتا و دیاتومه ها غالب ترین گونه های فیتوپلانکتونی و مناطق آبکنار (تالاب غرب) و هندخاله جنوبی، غنی ترین مناطق فیتوپلانکتونی از نظر تنوع و تراکم هستند. بیشترین فراوانی سیانوفیتا در فصل تابستان و در منطقه آبکنار بود که گونه های غالب این شاخه عبارتند از:Oscillatoria limosa, Anabaenopsis raciborskii و Microcystis aeruginosa. شاخه دیاتومه ها در بیشتر فصول سال و در تمامی مناطق تالاب انزلی مشاهده شده اما در اواخر پاییز، زمستان و بهار تنوع بیشتری دارند. گونه های غالب این شاخه عبارت از Synedra ulna, Cyclotella menenghiniana acicularis و Nitzschia acicularis بوده همچنین گونه Rhizosolenia calcar-avis در نواحی ساحلی دریای خزر و نواحی مصبی و در فصل تابستان غالبیت دارد. از شاخ کلروفیتا گونه های مختلف از جنس Scenedesmus بیشتر در فصل بهار، از شاخه اوگلنوفیتا، گونه های Euglena acus و Terachelomonas armata بیشتر در مناطق شیجان و سیاکیشیم در فصول بهار و تابستان، از شاخه پیروفیتا گونه Gymnodinium coronatum در فصل تابستان و بیشتر در مناطق آبکنار و هندخاله، همچنین گونه Exuviaella cordata بیشتر در مصب و نواحی ساحلی دریای خزر و در فصل پاییز غالبیت داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p355551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!