اثر تیمارهای مختلف شدت نور بر رشد ارتفاعی، شادابی و زنده مانی نهال های سرو نقره ای (Cupressus arizonica Green) در نهالستان،

چکیده:
سرو نقرهای به دلیل توقع کم و تحمل زیاد خشکی از گونه های مهم برای جنگلکاری در اکوسیستمهای تخریب یافته و نیز در فضای سبز شهری و برون شهری میباشد. در این تحقیق تاثیر تیمارهای مختلف سایه بر رشد و کیفیت نهالهای سرو نقرهای، بررسی گردید. به همین منظور از یک طرح آزمایشی یک عامله کاملا تصادفی با 4 تکرار استفاده گردید. بدین صورت که ابتدا 24 کرت مربعی تهیه شد و در هر یک از آنها تعداد 24 گلدان نهال سرو نقرهای قرار داده شد و سپس بر روی 16 کرت (384 گلدان)، 4 نوع سایبان مصنوعی با میزان عبوردهی نور صفر، 33، 50 و 67 درصد تعبیه گردیده و تعداد 4 کرت (96 گلدان) زیر سایبان تاج درختان نهالستان و 4 کرت نیز به عنوان تیمار شاهد بدون ایجاد سایبان و با نور کامل خورشید ایجاد شد و بدین ترتیب در مجموع 576 گلدان سرو نقرهای به عنوان نمونه مورد آزمایش قرار گرفت. سایر شرایط پرورش نهالها از جمله ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک، اندازه گلدان، وجین و آبیاری نیز در تمامیکرتها یکسان بوده است. در نه مرحله زمانی ویژگی های ارتفاع کل، درجه شادابی بر اساس رنگ فلسها و زندهمانی نهالها ثبت گردید. نتایج نشان میدهند که تیمارهای سایه (بدون نور مستقیم،33، 50، 67 درصد نور مستقیم) نسبت به تیمار نور کامل خورشید باعث افزایش معنی داری در ارتفاع نهالها گردیده است. بیشترین و کمترین مقدار نهالهای زنده که در حقیقت معرف بازدهی تولید نهالستان میباشد به ترتیب تحت تیمارهای شدت نور 33 درصد و100 درصد (نور کامل خورشید) بدست آمده است، تیمارهای مختلف شدت نور بر شادابی نهالهای سرو نقرهای تاثیر داشته و نهالهای رشد یافته تحت تیمارهای شدت نور 33 درصد از وضعیت مطلوبتری برخوردار بودهاند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.