رتبه بندی آموزشکده های فنی و حرفه ای مراکز استان ها با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها dea

چکیده:
ارزیابی عملکرد آموزشکده های فنی و حرفه ای و بررسی کارآیی آنها هدف اصلی این تحقیق است و این موضوع می تواند زمینه ای برای بهبود کارآیی واحدها و نیز تعیین میزان اختصاص بودجه به واحدها باشد. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به پرسش هایی مانند چگونگی اندازه گیری کارایی آموزشکده های فنی و حرفه ای مراکزاستان ها و چگونگی ارتقای کارایی واحدهای ناکارا هستیم. برای ارزیابی عملکرد آموزشکده ها می توان از روش های مختلفی کمک گرفت. یکی از این روش ها استفاده از مدل های DEA است، در تحیلی پوششی داده ها یک واحد مجازی از ترکیب خطی DMU ها (در این تحقیق، آموزشکده های انتخابی) ساخته شده و سپس واحد مورد بررسی با واحد مجازی سنجش می شود و در دو گروه کارا و ناکارا شناخته می شود. DEA، کارایی نسبی را ارائه می کند چون DMU ها نه با یک استاندارد تعریف شده از قبل بلکه در مقایسه با یکدیگر ارزشیابی می شوند.
روش مطالعه به این صورت است که ابتدا 28 واحد از آموزشکده های فنی و حرفه ای انتخاب شده و سپس با توجه به نظرهای خبرگان، اقدام به تعیین ورودی ها و خروجی های مهم شده است. ورودی ها عبارتند از: تعداد استادها، تعداد دانشجویان، فضای آموزشی، فضای کار عملی، بودجه و خروجی ها شامل تعداد فارغ التحصیلان، تعداد قبولی، میانگین معدل، پژوهش استادها و پژوهش دانشجو است.
سپس هر یک از مدل های DEA (مدل ثانویه CCR اصلاح شده خروجی محور) برای هر آموزشکده فرموله شده است. نتایج حاصل از حل این مدل ها مشخص شدن دو گروه کارا و ناکاراست که تعداد آموزشکده های کارا 20 عدد و آموزشکده های ناکارا 8 عدد است و آموزشکده هایی که ناکارا ارزیابی شده اند. نمرات کمتر از یک اخذ کرده اند، بنابراین قابل رتبه بندی هستند. اما واحدهایی که کارا ارزیابی شده اند، همگی نمره یک گرفته اند، بنابراین قابل رتبه بندی نیستند. برای رتبه بندی این آموزشکده ها از مدل اندرسون و پترسون استفاده شده که با توجه به آن و نتایج به دست آمده قبلی رتبه بندی کاملی از کل آموزشکده ها ارائه شده است. کاراترین آموزشکده، آموزشکده شهید شمسی پور تهران است. این بدان معناست که این آموزشکده نسبت به بقیه آموزشکده ها با ورودی های کمتر، خروجی های بیشتری ارائه نموده است و بیشترین کارایی را دارد.
در ادامه با استفاده از تحلیل حساسیت در مدل اجرا شده، اقدام به ارائه راهکارهایی برای کارا شدن 8 آموزشکده ناکارا شده است. گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده و با استفاده از برنامه ریزی خطی DEA و کمک از متغیرهای مزدوج اطلاعات تحلیل شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p373937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!