بررسی تکرارپذیری اندازه گیری قدرت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن توسط دستگاه ایزومتر 2

پیام:
چکیده:
هدف
با کمک وسیله اندازه گیری قدرت عضله می توان نیروی یک گروه عضلانی را اندازه گیری کرد. از طرف دیگر برای تعیین اثرات برنامه های درمانی و یا آموزشی به روش هایی با قابلیت تکرارپذیری صحیح و قابل استناد نیاز می باشد.
هدف از این مطالعه تعیین میزان تکرارپذیری مقادیر اندازه گیری شده قدرت ایزومتریک عضلات گردن به وسیله دستگاه ایزومتر 2 بود.
روش بررسی
در یک مطالعه تحلیلی 37 فرد سالم غیر ورزشکار (18 مرد و 19 زن بین سنین 25-18 سال) با انتخاب تصادفی در این مطالعه شرکت کردند. از یک Load Cell جدید که بر روی دستگاه قدیم نصب شده بود استفاده شد. قدرت ایزومتریکی عضلات فلکسور و اکستنسور گردن در زمان ها و روزهای متفاوت و به کمک دو تست کننده با استفاده از وسیله جدید (دستگاه ایزومتر 2) اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج تکرارپذیری در تست هایinter-rater -retest inter-trial، (N 2.2< sw <5.1، ICC <0.98 0.86<) نشان داد که تکرارپذیری اندازه گیری قدرت عضلات گردن در تست های آماری مختلف با هم مطابق بوده و از درجه بالایی از اعتبار برخوردار بودند. اختلاف معنی دار آماری در میزان قدرت عضلات گردن که در زمان ها و روزهای متفاوت اندازه گیری شده بودند وجود نداشت. قدرت انقباض ماکزیمم ارادی داوطلبین به طور مشخصی در مردان بیشتر از زنان بود (P <0.001) قدرت عضلات فلکسور و اکستنسور گردن در زنان به ترتیب 46.1% و 30.8% نسبت به مردان بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه ما از دستگاه جدیدتری (ایزومتر 2) نسبت به دستگاه قدیمی (ایزومتر) استفاده کردیم. اندازه گیری های قدرت ایزومتریک عضلات گردن که به وسیله دستگاه ایزومتر 2 به دست آمد به صورت یک روش مفید برای اندازه گیری قدرت عضلات فلکسور و اکستنسور گردن ظاهر گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p394471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!