بررسی تاثیر خشکسالی بر تغییرات پوشش گیاهی و فضای سبز شهر اصفهان با استفاده از داده های چند زمانه TM و + ETM مثبت ماهواره لندست

پیام:
چکیده:
امروزه استفاده از سامانه های سنجش از دور جزء لاینفک مطالعات زیست محیطی و از اسناد معتبر در بررسی های اقتصاد محیط زیست، توسعه سامانه های دقیق تر مسایل شهری و تغییرات کاربری اراضی در این عرصه و پایش مداوم آن محسوب می شود. تحقیق حاضر با استفاده از تکنیک های سنجش از دور به بررسی روند تغییرات پوشش گیاهی در سال های1990 و 1999 پرداخته و تاثیر خشکسالی بر تغییرات پوشش گیاهی محدوده ای انتخابی از شهر اصفهان را مورد مقایسه قرار داده است. در این تحقیق داده های ماهواره Landsat7 (ETM+) پس از انجام تصحیحات هندسی و رادیومتریک با روش های مختلف پردازش داده ها به منظور آشکار سازی پوشش گیاهی، آنالیز گردید. بهترین روش، برای هر یک از زمان های مورد بررسی، براساس تحلیل همبستگی بین تعدادی از شاخص های سنجش از دور، بارزسازی پوشش گیاهی و داده های برداشت شده از دنیای واقعی در نقاط نمونه برداری، انتخاب شد. نتایج حاصله کارآیی شاخص TVI برای داده های سال 1990 و شاخص RVI برای داده های سال 1999 همبستگی بهتر و مناسب تری را با پوشش گیاهی در نقاط نمونه برداری نشان داد. شاخص های انتخاب شده در این تحقیق افزایش نسبی سطح مناطق با درصد تاج پوشش کمتر (از 32% به 53%) و کاهش سطح کلاس های با درصد تاج پوشش بالا (23% به 11%) را به وضوح نشان داد. بررسی تغییرات پوشش سبز شهر اصفهان به خوبی تاثیر خشکسالی و تغییر کاربری های شهری را در دوره مورد بررسی نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p400554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!