نظریه پول، اعتبار و تعادل عمومی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

نظریه پولی، به دلیل عدم تفکیک اجزای آن در اقتصاد ابهاماتی را به جای گذاشته است. ما در این مقاله، پول را از سپرده و اعتبار تفکیک کرده و به جای بازار پول از بازار وجوه پولی استفاده کرده ایم. در حقیقت، بازار سپرده و بازار اعتبار، نقشی را که پول درنظریه سنتی به تنهایی بر عهده گرفته بود، برعهده می گیرند. بازار وجوه پولی خود از تعامل دو بازار سپرده (M) و بازاراعتبار (L) به دست می آید. (M)منحنی صعودی بازار وجوه پولی مکان هندسی نقاط تعادلی بازار سپرده و (L) منحنی نزولی آن مکان هندسی نقاط تعادلی بازار اعتبار می باشد. همچنین کارکرد دارایی مالی اوراق بهادار از کارکرد سرمایه مالی آنها تفکیک شده است. فرآیند مالی (AI)را، هم به عنوان مکمل و هم به عنوان جایگزین فرآیند پولی، قرار داده ایم. براساس این تفکیک ها، سیاست پولی و تغییرات در پایه پولی یا اوراق بهادار، هم ثروت خانوارها و در نتیجه مصرف آنان را تحت تاثیر قرار می دهد و هم سرمایه گذاری و تولید آنان را متاثر می سازد. درواقع، هر نوع تغییر در پایه پولی و اوراق بهادار، هم منحنی LM و هم منحنی IS را تغییر می دهد.به همین دلیل، منحنی های ISوLM متعارف چون چنین تعریفی نشده اند، به ساختن یک مدل جایگزین به نام SAI روی آورده ایم که بخش حقیقی اقتصاد را، هم از ناحیه مصرف و ثروت به پول و دارایی های مالی متصل می سازد و هم از ناحیه سرمایه گذاری و تولید به پول و اوراق بهادارمتصل می سازد. بدین روی، تغییرات در پول و دارایی های مالی در این مدل بیش از مدل IS-LM برآورد می شود و با حقایق تجربی نیز تطبیق بیشتری دارد.
مدل ما نسبت به مدل ماکنین که پس انداز و سرمایه گذاری را در یک بازار و در ورای اوراق قرضه دیده است، در دو بازار تفکیک شده و در ورای اوراق بهادار و بازار وجوه پولی می بیند وهمچنین برخلاف مدل کارل برونر و آلن ملتزر یا مدل MM-CMاعتبار را لحاظ کرده و تفکیک بین کارکرد سرمایه مالی و دارایی مالی را بر متغیرهای حقیقی انجام داده است، ضمن آن که محاسن این الگوها را حفظ کرده است و نواقص مشهود در آنها برطرف کرده است. الگوی مانسبت به مدل برنیک و بلیندر که اوراق

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p41926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!