بررسی پراکنش و برآورد زیتوده جلبکهای دریایی در سواحل و برخی جزایر خلیج فارس

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی پراکنش و برآورد زیتوده جلبک های دریایی سواحل و برخی جزایر خلیج فارس (محدوده استان هرمزگان) نمونه برداری بصورت ماهانه و در خلال جزر کامل و بصورت تصادفی در طول ترانسکت عمود بر ساحل از شهریور ماه 1380 تا مهر ماه 1382 در 10 ایستگاه انجام گرفت. در مجموع 77 گونه از جلبک های ماکروسکوپی (38 گونه قهوه ای، 21 گونه قرمز، 17 گونه سبز- آبی) شناسایی گردید. بیشترین تنوع گونه ای را ایستگاه لارک با 74 گونه و کمترین تنوع گونه ای را ایستگاه میچائیل با 31 گونه دارا بود است.
بیشترین میزان زیتوده جلبکی در ایستگاه شماره 2 (بندر لنگه) با میانگین 1058 گرم در متر مربع و کمترین آن 391 گرم در متر مربع و در ایستگاه شیبدراز جزیره قشم بدست آمده است که اختلاف معنی داری را نشان می دهد (P< 0. 05). بیشترین میزان زیتوده جلبکی در فصل تابستان با 1466 گرم در مترمربع و در ایستگاه طاحونه- گرزه و کمترین آن در فصل تابستان با 130 گرم در متر مربع در ایستگاه 9 (جزیره قشم) مشاهده شده است. در بین گروه های مختلف، جلبک های قهوه ای با میانگین 824 گرم در مترمربع در ایستگاه 2 (بندر لنگه) بیشترین میزان زیتوده و جلبک های سبز با میانگین 26 گرم در مترمربع در ایستگاه های 7 و 9 (جزیره هرمز و جزیره قشم) کمترین میزان زیتوده جلبکی را بخود اختصاص داده اند. این در حالی است که میانگین زیتوده جلبک های قرمز برابر با 559 گرم در مترمربع و در ایستگاه 4 (طاحونه- گرزه) بدست آمده است. بیشترین میزان جلبک های قرمز در فصل تابستان و در ایستگاه 4 با 755 گرم در مترمربع، جلبک های قهوه ای با 1160 گرم در فصل بهار و در ایستگاه 2 (بندر لنگه) و جلبک های سبز با 519 گرم و در فصل تابستان و در ایستگاه 4 (طاحونه- گرزه) بدست آمده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p421320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!